Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji
Język polski
Data: 04.12.2023 r.
Czas trwania zajęć lekcyjnych: 45minut
Temat: „Satyra prawdę mówi” Ignacy Krasicki Do króla.
Cel ogólny:
omówienie krytykowanych i ośmieszanych w satyrze wad Polaków,
odczytanie sensu tekstu literackiego, interpretacja wymowy utworu.
Cele operacyjne:
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem i interpretuje fragmenty satyry Do króla,
wyjaśnia, kto jest źródłem krytyki w satyrze,
tworzy portret szlachcica oraz portret króla,
wypowiada wnioski na temat sylwetki króla oraz zarzutów stawianych królowi,
dostrzega celową grę literacką w satyrze Do króla,
wskazuje typowe wady społeczeństwa szlacheckiego i popiera swoje wnioski cytatami,
ocenia ukazaną w utworach szlachecką mentalność,
formułuje i uzasadnia własne sądy na temat aktualności satyr Krasickiego,
uczestniczy w dyskusji, podając odpowiednie argumenty,
rozumie istotę persyflażu w satyrze Do króla,
uzasadnia, że czytany tekst jest satyrą.
Cele wychowawcze:
rozwijanie aktywności umysłowej,
kształtowanie motywacji do zdobywania wiedzy i umiejętności, współdzielenie się wiedzą,
rozwijanie współpracy i komunikacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Metody i formy pracy:
metody aktywizujące: mapa myśli, dywanik pomysłów, heureza na opak,
metoda dyskusji,
elementy wykładu,
praca z tekstem literackim,
praca w grupach,
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
fragmenty utworu Do króla ( załącznik 1),
pytania pomocnicze w interpretacji utworu ( załącznik 2),
papier A0,
pisaki,
samoprzylepne karteczki,
projektor,
komputer z dostępem do Internetu.
Indywidualizacja nauczania:
Zastosowana została indywidualizacja dostosowana do uczniów, zgodna z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu:
- dobór metod aktywizujących ( dywanik pomysłów, mapa myśli), które są skuteczne dla uczniów, w celu łatwego zapamiętania treści,
- częste podchodzenie do ucznia w trakcie samodzielnej pracy, w celu udzielania dodatkowej pomocy i wyjaśnień,
- dostosowanie tempa pracy do możliwości ucznia,
- praca w grupach ( grupa uczniów o różnych zdolnościach i wiadomościach - tak, aby każdy mógł się wykazać i być ważną częścią zespołu, co pozwala na większą aktywację i motywację w pracy.
- otrzymanie notatki, celem nadrobienia braków edukacyjnych w realizowanych zadaniach na lekcji.
Przebieg zajęć lekcyjnych:
I Czynności organizacyjne:
Wpisanie tematu lekcyjnego do dziennika elektronicznego, sprawdzenie obecności uczniów.
II Część wstępna:
Podanie uczniom tematu lekcji, przedstawienie celów lekcji.
III Część realizacyjna:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonuje przypomnienia treści z ostatniej lekcji
na temat cech satyry jako gatunku literackiego oraz wiadomości o królu Stanisławie Auguście Poniatowskim.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeczytali przygotowane fragmenty tekstu satyry Do króla. Dokonują w zespołach interpretacji tekstu oraz wykonują polecenie
do tekstu. Charakteryzują zarzuty, które były postawione królowi. Swoje myśli zapisują, przyklejają na przygotowaną mapę myśli i omawiają wnioski na forum klasy. ( Metoda mapa ...