Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Z EDUKACJI PRZYRODNICZEJ
Temat: Warstwy lasu
Czas trwania zajęć: 120 minut
Cele zajęć:
Cele ogólne
- Zapoznanie uczniów z lasem jako miejscem życia roślin i zwierząt oraz gatunkami drzew
występującymi w lesie.
- Zapoznanie uczniów z piętrową budową lasu.
- Kreowanie postawy odpowiedzialności za przyrodę poprzez właściwą postawę ekologiczną.
Cele operacyjne
Uczeń:
- Potrafi wyjaśnić co to jest las.
- Potrafi opisać budowę drzewa.
- Prowadzi obserwacje przyrodnicze.
- Potrafi opisać budowę warstwową (piętrową) lasu oraz potrafi przypisać "mieszkańców''
do danego piętra lasu.
- Rozumie potrzebę ochrony przyrody i bioróżnorodności.
- Czerpie radość z kontaktu z przyrodą.
- Integruje się z rówieśnikami.
- Propaguje piękno terenu, w którym mieszka.
Metody pracy:
- podające: słowne (dyskusja, pogadanka/ rozmowa kierowana),
- poglądowe: wycieczka do lasu,
- praktyczne: praca z kartami pracy,
- poszukujące: udzielanie odpowiedzi na pytania, zadania praktyczne,
- eksponujące: obserwacja.
Formy:
- praca indywidualna,
- praca w zespołowa.
Materiały i środki dydaktyczne:
Karty pracy, ołówki, podkładki, linki i klamerki, karton, klej, opaska, hasła do zabawy
w Leśne kalambury, zdjęcia zwierząt z różnych warstw lasu, atlas drzew i ptaków
(pomocniczo).
Przebieg zajęć:
1. Przypomnienie uczniom zasad obowiązujących podczas pobytu w lesie.
2. Wyjście do lasu celem obserwacji i omówienia tematu. (Warto wybrać las mieszany
różnorodny pod względem występowania gatunków drzew
zaobserwowania wszystkich warstw lasu uczniom.)
i dający szansę
3. Czym jest las? – rozmowa kierowana. Wyjaśnienie uczniom, że las to zbiorowisko
roślinne, w którym obok siebie występują drzewa, krzewy i rośliny zielne ułożone
warstwowo
tworząc
charakterystyczny i z reguły niepowtarzalny dla każdego regionu geograficznego
krajobraz.
(czyli piętrowo). Warstwy
lasu wpływają na
siebie
4. Omówienie i pokaz warstw lasu. Wyjaśnienie uczniom, że w lesie wysokie drzewa
ocieniają podłoże swoimi koronami, zatrzymują także wilgoć i osłaniają od wiatru
niżej rosnące rośliny, które są w lesie zupełnie inne niż te, które rosną na łąkach
i polach.
W lesie występują cztery warstwy.
Korony drzew – jest to najwyżej położona warstwa, którą tworzą korony wyższych
i niższych drzew. Na koronę drzew składają się gałęzie i grube konary wraz z liśćmi,
które wyrastają z pnia. W koronach drzew ptaki i wiewiórki budują gniazda.
W dziuplach drzew mieszkają nietoperze i kuny leśne.
Podszyt tworzą krzewy i młode drzewka o wysokości do 4 m. Swoje gniazda
w warstwie podszytu zakładają kosy oraz niektóre sikory i rudziki. W krzewach
znajdują schronienie duże ssaki m. in. sarny i jelenie. Zwierzęta żywią się też
owocami krzewów i drzewek, co ułatwia im rozsiewanie.
Runo leśne. Słońce dociera do runa wczesną wiosną zanim na drzewach pojawią się
liście. Kwitną wtedy zawilce, pierwiosnki ...