Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
CHÓR SZKOLNY
Program zajęć pozalekcyjnych z muzyki
do realizacji
w Szkole Podstawowej …………………..
opr. Jacek Motyka
WSTĘP
Szkoła jest instytucją, która ma umożliwić młodemu człowiekowi wszechstronny rozwój w sferze intelektualnej, psychicznej, duchowej, moralnej, zdrowotnej, estetycznej i społecznej. Jest to głównym zadaniem szkoły jako środowiska wychowawczego. W realizacji tego zadania wielką rolę odgrywają pozalekcyjne zajęcia artystyczne.
Zajęcia muzyczne dają możliwość wykorzystania chęci czynnego muzykowania poprzez śpiew, grę na instrumentach, a także sposobność poznawania pracy w zespole i przezwyciężania nieśmiałości. Poza tym dają możliwość świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej, rozwijania wrażliwości na świat dźwięków, a także czynnego udziału w życiu szkoły, co jest ważnym aspektem wychowawczym w rozbudzaniu odpowiedzialnej i twórczej postawy dziecka.
Realizacja programu pozwoli zwrócić większą uwagę na treści pozamuzyczne, np. patriotyczne, czy regionalne. Program zakłada naukę piosenek i pieśni patriotycznych, historycznych, ludowych, młodzieżowych, turystycznych i popularnych ze słuchu lub przy pomocy nut. Adresowany jest do uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej, którzy swoje zainteresowania muzyczne pragną rozwijać uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych.
Program zakłada realizację treści w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Cele główne:
Rozwijanie zainteresowań muzycznych;
Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia;
Pobudzenie i rozwijanie umiejętności wokalnych;
Kształtowanie kultury muzycznej;
Kierowanie rozwojem twórczych postaw uczniów;
Doskonalenie pozytywnych cech charakteru, takich jak cierpliwość i wytrwałość.
Cele szczegółowe:
Rozbudzanie potrzeb kulturalnych uczniów;
Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu;
Opanowanie repertuaru piosenek zróżnicowanych pod względem treści i charakteru oraz zgodnego z kalendarzem imprez szkolnych i pozaszkolnych;
Kształtowanie nawyku utrzymywania poprawnej postawy ciała;
Wyrabianie dyspozycji głosowych, związanych z odpowiednią emisją głosu, tj. artykulacją, dykcją, intonacją;
Tworzenie trwałych nawyków obcowania z muzyką;
Kształtowanie systematyczności, obowiązkowości i punktualności;
Uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół;
Zachęcanie do twórczych postaw, do budowania więzi międzyludzkich;
Przygotowanie do publicznych występów;
Praca dla dobrego wizerunku szkoły;
Kształtowanie więzi ze środowiskiem lokalnym.
Procedury osiąganie celów
Realizacja programu zajęć wokalnych wymaga stosowania odpowiednich metod i form pracy. Muszą być stworzone odpowiednie warunki do realizacji programu. Elementem pobudzającym do pracy jest odpowiednio wyposażona sala w sprzęt audio oraz niezbędne do realizacji ćwiczeń pianino. Zajęcia powinny aktywizować i rozwijać. Muszą też cieszyć, sprawiać dziecku przyjemność. Uczniowie nie mogą się nudzić.
Do osiągnięcia wyznaczonych celów przewiduję następujące metody, formy i środki dydaktyczne:
METODY:
analityczno-percepcyjna (zaprezentowanie wzoru wykonania oraz przeprowadzenie z uczniami analizy słuchowej w celu świadomego zapamiętania),
ekspresji twórczej,
praktycznego działania,
występ przed publicznością.
FORMY:
praca grupowa oraz indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
pianino, keyboard,
komputer z dostępem do Internetu oraz nagłośnieniem,
śpiewniki z tekstami piosenek.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia ...