Dodaj publikację
Autor
Jacek Motyka
Data publikacji
2024-02-25
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć dodatkowych realizowany w klasach 4-8.
 Pobierz (docx, 17,7 KB)

Podgląd treści

CHÓR SZKOLNY

Program zajęć pozalekcyjnych z muzyki

do realizacji

w Szkole Podstawowej …………………..

opr. Jacek Motyka

WSTĘP

Szkoła jest instytucją, która ma umożliwić młodemu człowiekowi wszechstronny rozwój w sferze intelektualnej, psychicznej, duchowej, moralnej, zdrowotnej, estetycznej i społecznej. Jest to głównym zadaniem szkoły jako środowiska wychowawczego. W realizacji tego zadania wielką rolę odgrywają pozalekcyjne zajęcia artystyczne.

Zajęcia muzyczne dają możliwość wykorzystania chęci czynnego muzykowania poprzez śpiew, grę na instrumentach, a także sposobność poznawania pracy w zespole i przezwyciężania nieśmiałości. Poza tym dają możliwość świadomego i aktywnego uczestnictwa w kulturze muzycznej, rozwijania wrażliwości na świat dźwięków, a także czynnego udziału w życiu szkoły, co jest ważnym aspektem wychowawczym w rozbudzaniu odpowiedzialnej i twórczej postawy dziecka.

Realizacja programu pozwoli zwrócić większą uwagę na treści pozamuzyczne, np. patriotyczne, czy regionalne. Program zakłada naukę piosenek i pieśni patriotycznych, historycznych, ludowych, młodzieżowych, turystycznych i popularnych ze słuchu lub przy pomocy nut. Adresowany jest do uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej, którzy swoje zainteresowania muzyczne pragną rozwijać uczestnicząc w zajęciach pozalekcyjnych.

Program zakłada realizację treści w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

Cele główne:

Rozwijanie zainteresowań muzycznych;

Kształtowanie wrażliwości estetycznej ucznia;

Pobudzenie i rozwijanie umiejętności wokalnych;

Kształtowanie kultury muzycznej;

Kierowanie rozwojem twórczych postaw uczniów;

Doskonalenie pozytywnych cech charakteru, takich jak cierpliwość i wytrwałość.

Cele szczegółowe:

Rozbudzanie potrzeb kulturalnych uczniów;

Rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu;

Opanowanie repertuaru piosenek zróżnicowanych pod względem treści i charakteru oraz zgodnego z kalendarzem imprez szkolnych i pozaszkolnych;

Kształtowanie nawyku utrzymywania poprawnej postawy ciała;

Wyrabianie dyspozycji głosowych, związanych z odpowiednią emisją głosu, tj. artykulacją, dykcją, intonacją;

Tworzenie trwałych nawyków obcowania z muzyką;

Kształtowanie systematyczności, obowiązkowości i punktualności;

Uczenie odpowiedzialności za siebie i za zespół;

Zachęcanie do twórczych postaw, do budowania więzi międzyludzkich;

Przygotowanie do publicznych występów;

Praca dla dobrego wizerunku szkoły;

Kształtowanie więzi ze środowiskiem lokalnym.

Procedury osiąganie celów

Realizacja programu zajęć wokalnych wymaga stosowania odpowiednich metod i form pracy. Muszą być stworzone odpowiednie warunki do realizacji programu. Elementem pobudzającym do pracy jest odpowiednio wyposażona sala w sprzęt audio oraz niezbędne do realizacji ćwiczeń pianino. Zajęcia powinny aktywizować i rozwijać. Muszą też cieszyć, sprawiać dziecku przyjemność. Uczniowie nie mogą się nudzić.

Do osiągnięcia wyznaczonych celów przewiduję następujące metody, formy i środki dydaktyczne:

METODY:

analityczno-percepcyjna (zaprezentowanie wzoru wykonania oraz przeprowadzenie z uczniami analizy słuchowej w celu świadomego zapamiętania),

ekspresji twórczej,

praktycznego działania,

występ przed publicznością.

FORMY:

praca grupowa oraz indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

pianino, keyboard,

komputer z dostępem do Internetu oraz nagłośnieniem,

śpiewniki z tekstami piosenek.

Treści kształcenia:

Ćwiczenia ...