Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„….ku samodzielności dziecka w spektrum autyzmu” –
technika planów aktywności.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu to całościowe zaburzenia rozwoju, które
dotykają każdej sfery funkcjonowania. Zaburzenia te charakteryzują się min.
deficytami w sferze interakcji społecznych, komunikacji, a także brakiem
umiejętności spędzania czasu wolnego.
Jednym z podstawowych problemów dzieci z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu, jest to, że bez ciągłej pomocy ze strony innych nie potrafią
samodzielnie spędzać czasu wolnego, wykonywać ciągów czynności ani
przechodzić w płynny sposób od jednej aktywności do drugiej. Pozostawione
same sobie zaczynają się angażować w zachowania niepożądane.
Każde dziecko by czuć się bezpiecznie potrzebuje przewidywalności tego co
może za chwilę nastąpić. Szczególnie jest to ważne dla dzieci w spektrum
autyzmu. Każdy z nas lepiej się czuje jeśli wie co za chwilę nastąpi. By
skutecznie pomóc dzieciom w spektrum autyzmu z pomocą przychodzi technika
planów aktywności.
Dzięki technice, jaką są plany aktywności, dzieci nabywają wiele potrzebnych
umiejętności, takich jak zabawa, inicjowanie interakcji z dorosłymi i dziećmi,
współdziałanie z rówieśnikami, czy dokonywanie wyborów. Uczą się
samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, m.in. mycia rąk,
ubierania się, spożywania posiłków, oraz odrabiania prac domowych. Plany
aktywności są modyfikowane w miarę postępów czynionych przez dzieci.
Badania naukowe dowodzą, że sprowadzoną techniką uczenia umiejętności
samodzielnego wykonywania ciągów czynności są plany aktywności.
funkcjonowania ucznia, mogą być
Plany, w zależności od poziomu
prezentowane w formie zdjęć lub napisów. Można też tworzyć dla uczniów
plany na tablecie, korzystając z darmowej aplikacji opracowanej przez Instytut
Wspomagania rozwoju dziecka wraz z Politechniką Gdańską. Dla ucznia
przeznaczona jest aplikacja "Przyjazny Plan", która wyświetla i wspomaga
realizację planów aktywności. Do tworzenia i modyfikacji planów nauczyciel
używa aplikacji "Przyjazny Plan Menedżer".
Plany aktywności są potwierdzoną licznymi badaniami naukowymi niezwykle
skuteczną metodą pracy z osobami z autyzmem. Technika ta z równym
powodzeniem może być wykorzystywana w terapii osób z innymi zaburzeniami.
Wszystkie wskazówki zawarte w planie dnia służą temu, by dziecko po
ukończeniu jednego zadania samodzielnie znajdywało kolejne. Tym samym, aby
nauczyło się wykonywać ciągi czynności, właściwie spędzać wolny czas,
inicjować rozmowę i dokonywać wyboru. Dzięki planom aktywności dziecko
staje się samodzielne – uczy się poruszania po pomieszczeniach, znajdowania
potrzebnych pomocy edukacyjnych czy przedmiotów i odkładania ich na
miejsce oraz podchodzenia do osób, z którymi ma wykonać zadanie,
porozmawiać czy pobawić się.
Plany aktywności mogą być wprowadzane już na początku terapii dziecka z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niemniej jednak, dziecko powinno
posiadać następujące umiejętności: odróżnianie obiektu od tła, dopasowywanie
identycznych przedmiotów, dopasowywanie obrazków do przedmiotów i
przedmiotów ...