Dodaj publikację
Autor
Anna Sińczuk
Data publikacji
2024-03-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
33

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Każde dziecko by czuć się bezpiecznie potrzebuje przewidywalności tego co może za chwilę nastąpić. Szczególnie jest to ważne dla dzieci w spektrum autyzmu. Każdy z nas lepiej się czuje jeśli wie co za chwilę nastąpi. By skutecznie pomóc dzieciom w spektrum autyzmu z pomocą przychodzi technika planów aktywności. Dzięki technice, jaką są plany aktywności, dzieci nabywają wiele potrzebnych umiejętności, takich jak zabawa, inicjowanie interakcji z dorosłymi i dziećmi, współdziałanie z rówieśnikami, czy dokonywanie wyborów.
 Pobierz (pdf, 666,7 KB)

Podgląd treści

„….ku samodzielności dziecka w spektrum autyzmu” –
technika planów aktywności.

Zaburzenia ze spektrum autyzmu to całościowe zaburzenia rozwoju, które
dotykają każdej sfery funkcjonowania. Zaburzenia te charakteryzują się min.
deficytami w sferze interakcji społecznych, komunikacji, a także brakiem
umiejętności spędzania czasu wolnego.

Jednym z podstawowych problemów dzieci z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu, jest to, że bez ciągłej pomocy ze strony innych nie potrafią
samodzielnie spędzać czasu wolnego, wykonywać ciągów czynności ani
przechodzić w płynny sposób od jednej aktywności do drugiej. Pozostawione
same sobie zaczynają się angażować w zachowania niepożądane.

Każde dziecko by czuć się bezpiecznie potrzebuje przewidywalności tego co
może za chwilę nastąpić. Szczególnie jest to ważne dla dzieci w spektrum
autyzmu. Każdy z nas lepiej się czuje jeśli wie co za chwilę nastąpi. By
skutecznie pomóc dzieciom w spektrum autyzmu z pomocą przychodzi technika
planów aktywności.

Dzięki technice, jaką są plany aktywności, dzieci nabywają wiele potrzebnych
umiejętności, takich jak zabawa, inicjowanie interakcji z dorosłymi i dziećmi,
współdziałanie z rówieśnikami, czy dokonywanie wyborów. Uczą się
samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych, m.in. mycia rąk,

ubierania się, spożywania posiłków, oraz odrabiania prac domowych. Plany
aktywności są modyfikowane w miarę postępów czynionych przez dzieci.

Badania naukowe dowodzą, że sprowadzoną techniką uczenia umiejętności
samodzielnego wykonywania ciągów czynności są plany aktywności.

funkcjonowania ucznia, mogą być
Plany, w zależności od poziomu
prezentowane w formie zdjęć lub napisów. Można też tworzyć dla uczniów
plany na tablecie, korzystając z darmowej aplikacji opracowanej przez Instytut
Wspomagania rozwoju dziecka wraz z Politechniką Gdańską. Dla ucznia
przeznaczona jest aplikacja "Przyjazny Plan", która wyświetla i wspomaga
realizację planów aktywności. Do tworzenia i modyfikacji planów nauczyciel
używa aplikacji "Przyjazny Plan Menedżer".

Plany aktywności są potwierdzoną licznymi badaniami naukowymi niezwykle
skuteczną metodą pracy z osobami z autyzmem. Technika ta z równym
powodzeniem może być wykorzystywana w terapii osób z innymi zaburzeniami.

Wszystkie wskazówki zawarte w planie dnia służą temu, by dziecko po
ukończeniu jednego zadania samodzielnie znajdywało kolejne. Tym samym, aby
nauczyło się wykonywać ciągi czynności, właściwie spędzać wolny czas,
inicjować rozmowę i dokonywać wyboru. Dzięki planom aktywności dziecko
staje się samodzielne – uczy się poruszania po pomieszczeniach, znajdowania
potrzebnych pomocy edukacyjnych czy przedmiotów i odkładania ich na
miejsce oraz podchodzenia do osób, z którymi ma wykonać zadanie,
porozmawiać czy pobawić się.

Plany aktywności mogą być wprowadzane już na początku terapii dziecka z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Niemniej jednak, dziecko powinno

posiadać następujące umiejętności: odróżnianie obiektu od tła, dopasowywanie
identycznych przedmiotów, dopasowywanie obrazków do przedmiotów i
przedmiotów ...