Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Veronika344, 2024-03-25, ocena:
Dzięki za informację!)
Gosiaciocia, 2024-03-29, ocena:
Dziękuję bardzo
Scenariusz zajęć rewalidacyjnych
Temat: Co mnie motywuje, a co mnie zniechęca? Tworzymy mapę motywacji.
Rodzaj zajęć:
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne ucznia objętego kształceniem specjalnym z uwagi na zespół Aspergera.
Klasa 7, szkoła podstawowa.
Cel ogólny zajęć:
podniesienie u ucznia poziomu motywacji do nauki
Cele szczegółowe zajęć:
zapoznanie ucznia z pojęciami motywacja wewnętrzna i zewnętrzna,
rozwój samoświadomości – identyfikowanie czynników, które nas motywują bądź zniechęcają do nauki,
rozwijanie umiejętności uczenia się,
poznanie nowych sposobów na motywowanie się do nauki,
wykonanie własnej mapy motywacji.
Metody pracy: słowna, wzrokowa
Forma pracy: indywidualna
Pomoce dydaktyczne: infografiki dotyczące rodzajów motywacji (źródło: strona www.jaksieuczyc.pl), karta pracy - rodzaje motywatorów (źródło: Daria Jęczmińska "Jak obudzić w nastolatku motywację wewnętrzną"), filmik "Czterech zabójców motywacji" (źródło: kanał OdwróconaLekcja na portalu YouTube), strona internetowa www.jaksieuczyc.pl.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Przypomnienie, czym jest motywacja i jak ważną rolę odgrywa w nauce, pracy i życiu codziennym.
2. Nauczyciel zapoznaje ucznia z pojęciami motywacja zewnętrzna i wewnętrzna. Prezentuje infografiki przedstawiające te dwa rodzaje motywacji i omawia je z uczniem.
3. Uczeń otrzymuje kartę pracy z opisami różnych sytuacji. Ma za zadanie określić, czy dana sytuacja stanowi przykład motywacji zewnętrznej czy wewnętrznej. Następnie wraz z nauczycielem próbuje wyciągnąć wnioski, który rodzaj motywacji jest silniejszy i przynosi lepsze skutki.
4. Nauczyciel prezentuje filmik "Czterech zabójców motywacji". Po obejrzeniu rozmawia z uczniem na temat czynników demotywujących i sposobów walki z nimi ukazanych w zaprezentowanym materiale. Wspólnie omawiają ich skuteczność.
5. Nauczyciel zapoznaje ucznia ze sposobami na zmotywowanie się do nauki, zaprezentowanymi na stronie internetowej jaksieuczyc.pl. Wyjaśnia, że nie wszystkie sposoby będą dobre dla każdego i zachęca ucznia do uzupełnienia listy o własne pomysły.
6. Uczeń z pomocą nauczyciela tworzy swoją "mapę motywacji" (na papierze lub online, korzystając z narzędzi do tworzenia map myśli, np. w programie Canva).
7. Podsumowanie - przypomnienie, czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Uczeń wybiera jeden z poznanych sposobów na motywację, który najbardziej przypadł mu do gustu.