Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program profilaktyczny zajęć logorytmicznych
„W rytmie słów”
dla dzieci w wieku 5 – 6 lat
Opracowała
Angelika Matynia
Logopeda, terapeuta pedagogiczny
Spis treści
Wstęp 3
1. Założenia programu. 4
1.1. Koncepcja pedagogiczna. 4
1.2. Charakterystyka użytkownika. 4
1.3. Warunki realizacji programu. 4
2. Cele programu 5
3. Procedury osiągania celów 6
4. Metody, które będę stosować podczas zajęć logorytmicznych. 7
5. Formy, które mogą być stosowane podczas zajęć logorytmicznych. 8
6. Treści kształcenia 8
7. Ewaluacja programu 14
8. Bibliografia 14
Wstęp
W związku z obserwowanym wzrostem liczby dzieci z problemami logopedycznymi, postanowiłam skupić się na swoich podopiecznych pod kątem prawidłowej wymowy. Z moich obserwacji wynika, że liczba dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy jest coraz większa. Problem ten niepokoi zarówno rodziców jak i nauczycieli. Zaburzenia te często mają swoje podstawy w początkowych latach, a nawet miesiącach życia dziecka. Prawidłowa dieta, czy poprawne zwracanie się do dziecka to podstawa profilaktyki logopedycznej.
Dziecko, które rozpoczyna edukację przedszkolną powinno wykazywać się minimalną umiejętnością nawiązywania kontaktów społecznych, przekazywania informacji oraz umiejętnością wykorzystywania słownych przekazów i reagowania na nie. Rodzice przez pierwsze trzy lata życia dziecka powinni go tak aktywować, aby mogło osiągnąć tak zwaną normę rozwojową.
Dzieci można nauczyć się prawidłowo porozumiewać, jeżeli oczywiście będą spełnione do tego warunki tzn. prawidłowa anatomia i fizjologia narządów mowy oraz dostateczna stymulacja. I w tym miejscu chciałabym zaproponować prowadzenie zajęć logorytmicznych mających na celu doskonalenie umiejętności językowych dzieci z prawidłowym rozwojem mowy, ale i przede wszystkim skuteczną pomoc dzieciom z nieprawidłowym rozwojem mowy i trudnościami w wymowie. Czas edukacji przedszkolnej jest okresem koniecznym do szczególnie intensywnej stymulacji rozwoju mowy. Dzięki pracy logopedycznej z małymi dziećmi unikniemy wielu problemów edukacyjnych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zniwelowanie tych problemów będzie możliwe w sytuacji, kiedy zastosujemy systematyczne i przemyślane działanie profilaktyczne.
1. Założenia programu.
1.1. Koncepcja pedagogiczna.
Do opracowania programu profilaktyki logopedycznej „W rytmie słów” skłoniło mnie przekonanie o potrzebie podjęcia działań profilaktycznych w stosunku do grup dzieci najmłodszych, dopiero rozpoczynających edukację przedszkolną. Istotą oddziaływań jest zapobieganie potrzebie terapii logopedycznej. Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy należy zacząć jak najwcześniej. Jestem przekonana, że z wieloma zaburzeniami mowy nie mielibyśmy styczności, gdyby rodzice wiedzieli jak im zapobiegać oraz w jaki sposób stymulować rozwój językowy swoich dzieci w pierwszych latach życia. Świadomość rodziców, że poprzez terapię usprawniającą i korygującą funkcje oddechowe, połykania, motoryczne i percepcyjne dzieci mogą osiągnąć możliwość pełnego i poprawnego rozwoju mowy jest nieodzownym warunkiem pełnego rodzicielstwa.
Program opracowałam ...