Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć (06. 04. 2023 r.)
Temat zajęć: „W wielkanocnej krainie” – zapoznanie z wybranymi zwyczajami i tradycjami Świąt Wielkanocnych
Podstawa programowa:
I: 5, 7,
II: 8
III: 4, 5, 8, 9
IV: 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 15,
Cele główny:
Zabawy mające na celu utrwalenie wiadomości dotyczących Świat Wielkanocnych
Cele szczegółowe:
Dziecko:
zna obrzędy i zwyczaje związane ze Świętami Wielkanocnymi, opowiada o nich;
wypowiada się nt. zwyczajów wielkanocnych na podstawie ilustracji
i własnych doświadczeń;
poznaje własne możliwości poprzez aktywny udział w zajęciu,
dostrzega różnice i podobieństwa w obserwowanych ilustracjach i przedmiotach, klasyfikuje je;
wykazuje się podczas zabaw umiejętnością czytania i liczenia;
zgodnie uczestniczyć w zadaniach zespołowych;
bierze udział w zabawach ruchowych;
wykonuje pracę plastyczną.
Metody:
Słowna: objaśnienie, pogadanka
Oglądowa: obserwacja, pokaz
Praktycznego działania: zadania stawiane dziecku
Aktywizująca: zabawy dydaktyczne
Formy:
indywidualna;
zbiorowa.
Przebieg zajęć:
Zabawa na powitanie „Powitania nadszedł czas”. Dzieci śpiewają piosenkę i ilustrują ją ruchem.
„Jajka wielkanocne” – wprowadzenie do tematu zajęć
Dzisiejsze zajęcia będą pełne niespodzianek. Zabiorę Was do niezwykłej krainy o nazwie „Wielkanocna kraina”, gdzie trwają przygotowania do świąt Wielkiej Nocy. Dowiecie się z czym kojarzą się te święta, jakie tradycje związane są z tymi świętami, będziemy wspólnie się bawić, a na koniec wykonamy prace plastyczną.
Na tablicy znajdują się sylwetki pisanek z różną liczbą kropek. Dzieci przeliczają je i układają wg wzrastającej liczby, przyczepiają odpowiednie cyfry. Nauczycielka odwraca ułożone pisanki , które tworzą napis WIELKANOC. Chętne dziecko dzieli ten wyraz na głoski.
„Jakie to Święta?”- zabawa dydaktyczna. Dzieci wybierają odpowiednie ilustracje charakterystyczne dla podanych Świąt i przyporządkowują je. Razem z nauczycielem dzieci przyczepiają odpowiednie napisy do świąt: Wielkanoc, Boże Narodzenie.
„Koszyczek wielkanocny” – zabawa dydaktyczna. Dzieci wybierają z różnych przedmiotów te, które powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym , a następnie chętne dzieci wyjaśniają znaczenie poszczególnych potraw wielkanocnych.
„Ze zwyczajami wielkanocnymi związane jest święcenie potraw. W Wielką Sobotę idziemy z koszyczkiem do kościoła ,w którym znajdują się różne rzeczy. Ale czy wszystko to powinno znajdować się w wielkanocnym koszyku? Pomóżcie mi…”
Biała serwetka – by przypominała o poranku Zmartwychwstania o wschodzie słońca
Coś zielonego (żytko, rzeżucha) – bo to przecież wiosna, cała przyroda budzie się do życia po zimie,
Jajka, w Wielkanoc chrześcijanie czczą Chrystusa żyjącego, tego dnia ofiarujemy sobie wzajemnie jajka, symbol życia
Chleb- bo to najważniejsze pożywienie człowieka
Baranek wielkanocny – ponieważ Pan Jezus nazywany był Barankiem Bożym,
Odrobina soli, bo Jezus nakazał nam być solą ziemi, to znaczy nadawać smak życiu, taką solą może być nasz ...