Dodaj publikację
Autor
Joanna Koszyńska
Data publikacji
2024-04-06
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Zapoznanie dzieci z legendą o Warsie i Sawie.
 Pobierz (docx, 17,7 KB)

Podgląd treści

Prowadząca: mgr Joanna Koszyńska

Temat kompleksowy: Co powinienem wiedzieć o Polsce

Temat dnia: Polskie legendy

Cele główne:

rozwijanie mowy,

zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy.

rozwijanie ekspresji muzycznej i plastycznej

Cele szczegółowe:

Dziecko:

uważnie słucha legendy opowiadanej przez N.

wypowiada się zdaniami na określony temat,

wie, od czego, według legendy, pochodzi nazwa Warszawa.

zna herb Warszawy

wie ,że stolicą Polski jest Warszawa

bierze udział w zabawie ruchowej z elementami równowagi

reaguje na zmiany tempa (elementy metody Carla Orffa)

wykonuje pracę plastyczną

Metody:

słowne: opowiadanie, pogadanka

oglądowe: pokaz i obserwacja

działalności praktycznej: praca plastyczna

Formy:

zbiorowa,

indywidualna.

Środki dydaktyczne: tekst legendy, obrazek przedstawiający Syrenkę z legendy o Warsie i Sawie, obrazek przedstawiający syrenkę (z filmu animowanego „Mała Syrenka”),zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki, zdjęcie herbu Warszawy, ilustracje do legendy o Warsie i Sawie),tablica demonstracyjna nr 10, obręcze, karta pracy, farby, pędzle, odtwarzacz CD.

Podstawa programowa:

I.5, I.6

III. 1,9

IV.1, 2, 5, 8, 9, 10

Przebieg zajęć:

Piosenka skupiająca dzieci w kole „Chodźcie do mnie dzieci”.

Piosenka na powitanie „Dzień dobry dzieci”.

Przedstawienie celów. Nauczyciel przedstawia dzieciom, że na zajęciach poznają legendę o warszawskiej Syrence, dowiedzą się jak powstało miasto Warszawa – stolica Polski, będą malować herb Warszawy.

Syrenka – wprowadzenie do tematu zajęć

N. rozkłada obrazki i zdjęcia syrenek (Syrenka z legendy o Warsie i Sawie, obrazek przedstawiający syrenkę z bajki „Mała Syrenka”, zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki). Dzieci je oglądają i starają się znaleźć podobieństwa między nimi.

N. wyjaśnia, że syrena to postać z dawnych wierzeń, pół kobieta, pół ryba. Nigdy nie udowodniono jej istnienia, więc jest postacią tylko z legend, czyli wymyślonych opowieści ludowych o dawnych czasach.

N. opowiada legendę o Warsie i Sawie. Pokazuje ilustracje z legendy.

Rozmowa na temat opowiadania

N. zadaje dzieciom pytania:

Jak miał na imię rybak?

Czym zajmował się na co dzień?

Co podobało się Warsowi w syrenie?

Jak miała na imię syrena?

Co się stało z rybim ogonem syreny pod wpływem wielkiej miłości do Warsa?

Jak nazywa się miasto, w którym żyli Wars i Sawa?

Polskie legendy – praca z tablicą demonstracyjną

N. wyjaśnia dzieciom, że legenda o Warsie i Sawie jest jedną z wielu legend, których mamy w Polsce bardzo wiele. Wskazuje na tablicy obrazki przedstawiające bohaterów legend o Bazyliszku i Złotej Kaczce. Zadaje pytania:

Jak wyglądała Złota Kaczka?

Jak wyglądał Bazyliszek?

N. wyjaśnia, że w kolejnych dniach dzieci zapoznają się z tymi legendami.

„Po kamieniach” – zabawa ruchowa z elementem równowagi ...