Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Prowadząca: mgr Joanna Koszyńska
Temat kompleksowy: Co powinienem wiedzieć o Polsce
Temat dnia: Polskie legendy
Cele główne:
rozwijanie mowy,
zapoznanie z legendą o powstaniu Warszawy.
rozwijanie ekspresji muzycznej i plastycznej
Cele szczegółowe:
Dziecko:
uważnie słucha legendy opowiadanej przez N.
wypowiada się zdaniami na określony temat,
wie, od czego, według legendy, pochodzi nazwa Warszawa.
zna herb Warszawy
wie ,że stolicą Polski jest Warszawa
bierze udział w zabawie ruchowej z elementami równowagi
reaguje na zmiany tempa (elementy metody Carla Orffa)
wykonuje pracę plastyczną
Metody:
słowne: opowiadanie, pogadanka
oglądowe: pokaz i obserwacja
działalności praktycznej: praca plastyczna
Formy:
zbiorowa,
indywidualna.
Środki dydaktyczne: tekst legendy, obrazek przedstawiający Syrenkę z legendy o Warsie i Sawie, obrazek przedstawiający syrenkę (z filmu animowanego „Mała Syrenka”),zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki, zdjęcie herbu Warszawy, ilustracje do legendy o Warsie i Sawie),tablica demonstracyjna nr 10, obręcze, karta pracy, farby, pędzle, odtwarzacz CD.
Podstawa programowa:
I.5, I.6
III. 1,9
IV.1, 2, 5, 8, 9, 10
Przebieg zajęć:
Piosenka skupiająca dzieci w kole „Chodźcie do mnie dzieci”.
Piosenka na powitanie „Dzień dobry dzieci”.
Przedstawienie celów. Nauczyciel przedstawia dzieciom, że na zajęciach poznają legendę o warszawskiej Syrence, dowiedzą się jak powstało miasto Warszawa – stolica Polski, będą malować herb Warszawy.
Syrenka – wprowadzenie do tematu zajęć
N. rozkłada obrazki i zdjęcia syrenek (Syrenka z legendy o Warsie i Sawie, obrazek przedstawiający syrenkę z bajki „Mała Syrenka”, zdjęcie pomnika warszawskiej Syrenki). Dzieci je oglądają i starają się znaleźć podobieństwa między nimi.
N. wyjaśnia, że syrena to postać z dawnych wierzeń, pół kobieta, pół ryba. Nigdy nie udowodniono jej istnienia, więc jest postacią tylko z legend, czyli wymyślonych opowieści ludowych o dawnych czasach.
N. opowiada legendę o Warsie i Sawie. Pokazuje ilustracje z legendy.
Rozmowa na temat opowiadania
N. zadaje dzieciom pytania:
Jak miał na imię rybak?
Czym zajmował się na co dzień?
Co podobało się Warsowi w syrenie?
Jak miała na imię syrena?
Co się stało z rybim ogonem syreny pod wpływem wielkiej miłości do Warsa?
Jak nazywa się miasto, w którym żyli Wars i Sawa?
Polskie legendy – praca z tablicą demonstracyjną
N. wyjaśnia dzieciom, że legenda o Warsie i Sawie jest jedną z wielu legend, których mamy w Polsce bardzo wiele. Wskazuje na tablicy obrazki przedstawiające bohaterów legend o Bazyliszku i Złotej Kaczce. Zadaje pytania:
Jak wyglądała Złota Kaczka?
Jak wyglądał Bazyliszek?
N. wyjaśnia, że w kolejnych dniach dzieci zapoznają się z tymi legendami.
„Po kamieniach” – zabawa ruchowa z elementem równowagi ...