Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt zajęć opiekuńczo – wychowawczych (lekcja otwarta)
Temat: Co potrafią moje ręce? Zajęcia z elementami terapii ręki dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym.
Osoba prowadząca: Edyta Trzcińska
Miejsce: SOSW nr2
Data: 18.01.2024
Czas trwania: 60 min.
Grupa….
Cele ogólne:
Rozwijanie motoryki małej i dużej.
Kształtowanie świadomości rąk jako części ciała.
Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Utrwalenie umiejętności liczenia w zakresie1-10, nazywania palców.
Doskonalenie umiejętności posługiwania się gestami MAKATON.
Doskonalenie sprawności manualnych.
Cele szczegółowe:
X
Przywitanie – czeka na swoją kolej; samodzielnie wybiera sposób przywitania się wskazując odpowiedni obrazek; wybiera dziecko, z którym chce się przywitać,
Zadanie 1 – rozumie polecenia; uważnie słucha, czeka na swoją kolej, z pomocą nauczyciela liczy palce w zakresie 1-10, naśladuje pokazywanie i powtarza za nauczycielem nazwy palców.
Zadanie 2 – uważnie słucha; rozumie tekst wiersza; pokazuje zgodnie z treścią.
Zadanie 3 – rozumie polecenie, czeka na swoją kolej, losuje kartę z zadaniem do wykonania i wskazuje dziecko, które je wykona. Wskazana przez inne dziecko wykonuje ćwiczenie znajdujące się na karcie.
Zadanie 4 – zgodnie ze wzorem nakłada z pomocą nauczyciela na palce kartonowej dłoni gumki, z pomocą nauczyciela nazywa kolory. Dokonuje prezentacji swojej dłoni.
Zadanie 5 – występuje przed klasą, używa gestów MAKATON zgodnie z treścią piosenki, próbuje pokazywać odpowiednie palce zgodnie z treścią piosenki.
Zadanie 6 – wykonuje układ zumby w rytm muzyki i do zaprezentowanego układu tanecznego.
Metody pracy:
słowna
oglądowa
praktycznego działania
Formy pracy:
zindywidualizowana
Środki dydaktyczne:
symbole PCS, tekst rymowanki i wiersza, przygotowane kartonowe dłonie, kolorowe gumki do włosów, karty z ćwiczeniami, nagranie piosenki, zumba nagranie, tablica multmedialna
Przebieg zajęć:
Zajęcia wstępne
Powitanie. Wybranie symbolu sposobu przywitania się przez każde dziecko.
Przybliżenie celu spotkania i tematykę wykonania pracy.
Zajęcia właściwe
Zadanie 1.
Nauczyciel mówi rymowankę: (w pierwszej kolejności sam pokazuje).
Przygotował/a (imię dziecka) dwie ręce.
Ręka lewa, ręka prawa.
I zaczęła się zabawa.
Liczy (imię dziecka)……
Dziecko pokazuje rękę lewą, potem prawą. Następnie liczy swoje palce od 1-10.
Nauczyciel prosi, by dzieci razem z nim pokazywały i nazywały poszczególne palce: kciuk, wskazujący, środkowy, serdeczny i mały.
Zadanie 2.
Nauczyciel czyta wiersz: „ Mam 10 palców”Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych. (dzieci podnoszą dłonie do góry, na wysokości twarzy)Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi! (dzieci nadal trzymają dłonie na wysokości twarzy i dodatkowo ruszają paluszkami)Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki, (zgodnie z treścią dłonie zamykają w piąstki a następnie rozkładają je przed sobą)Mogę w słonko je zamienić, albo schować do ...