Dodaj publikację
Autor
Beata Jurkowska
Data publikacji
2024-04-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Nauka rozwijanie umiejętności komunikacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu znacznym, autyzmem.
 Pobierz (docx, 18,9 KB)

Podgląd treści

Temat: Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych podczas zajęć fos.

Osoba prowadząca: Beata Jurkowska

Miejsce: SOSW

Data: 13.04.2024

Czas: 45 min

Stosowane podpowiedzi: słowne, manualne, wskazujące

Stosowane wzmocnienia: spożywcze, aktywnościowe,

Metody pracy: działalność praktyczna

Formy pracy: zindywidualizowana

Środki dydaktyczne: symbole PCS, wzmocnienia spożywcze (kanapka, woda, pomidory, jabłko), pomoce dydaktyczne: magnesy, rzepy, podkładki metalowe, pojemniki z otworami, wzmocnienia aktywnościowe

Cele ogólne:

- Wdrażanie do posługiwania się komunikacją wspomagającą i alternatywną

- Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu wzrokowego.

- Doskonalenie umiejętności estetycznego spożywania posiłków

Cele operacyjne:

Uczeń:

- z podpowiedzią manualną układa plan dnia z symboli PCS;

- wykonuje proste zadania manipulacyjne tj. odczepianie magnesów, odrywanie rzep;

- samodzielnie wybiera rodzaj wzmocnienia, na które pracuje;

- podejmuje próby samodzielnego wyboru pożądanego symbolu z książki;

- przyczepia symbole pcs na pasek zdaniowy: „ja chcę” i „wzmocnienie”;

- zaczepia partnera komunikacyjnego w celu wystukania paska zdaniowego z pożądaną rzeczą;

- nawiązuje kilkusekundowy kontakt wzrokowy z prowadzącym;

-dokonuje wyboru produktów spożywczych z symboli pcs podczas spożywania śniadania;

- przyczepia symbole pcs na pasek zdaniowy;

- zaczepia partnera komunikacyjnego i wystukuje palcem pożądany produkt spożywczy;

- nawiązuje kilkusekundowy kontakt wzrokowy z prowadzącym;

- podejmuje próby estetycznego przegryzania pokarmu

Uczeń:

- z podpowiedzią manualną układa plan dnia z symboli PCS;

- wykonuje proste zadania manipulacyjne tj. wrzucanie do pojemników z różnymi otworami metalowych podkładek;

- samodzielnie wybiera rodzaj wzmocnienia, na które pracuje;

- podejmuje próby samodzielnego wyboru pożądanego symbolu z książki;

- przyczepia symbol pcs ze wzmocnieniem na pasek zdaniowy

- zaczepia partnera komunikacyjnego w celu wystukania paska zdaniowego z pożądaną rzeczą;

-dokonuje wyboru produktów spożywczych z symboli pcs podczas spożywania śniadania;

- przyczepia symbole pcs na pasek zdaniowy;

- zaczepia partnera komunikacyjnego i wystukuje palcem pożądany produkt spożywczy;

- podejmuje próby estetycznego przegryzania pokarmu;

Przebieg zajęć:

Zajęcia wstępne

- Powitanie z uczniami

(...)