Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zespół Szkół nr 5 im. Ignacego Łukasiewicza
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Doradztwo zawodowe - Aktywni zawodowo
OPRACOWAŁA:
Sylwia Lorenc
SANOK
2021
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Imię i nazwisko autora:Sylwia LorencTemat innowacji:Doradztwo zawodowe - „Aktywni zawodowo”Miejsce realizacji : Zespół Szkół nr 5 im. Ignacego Łukasiewicza w SanokuPrzedmiot: zajęcia rewalidacyjneData wprowadzenia: październik 2021Data zakończenia: maj 2022Zakres innowacji – termin wprowadzenia i czas trwania innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczestniczący w zajęciach rewalidacyjnych.
Czas realizacji innowacji obejmuje okres od października 2021r. do maja 2022r. z możliwością jej cyklicznego realizowania . Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć rewalidacyjnych 2-3 razy w miesiącu w klasach 2 i 3 Branżowej szkoły zawodowej I stopnia..
Pomysł stworzenia innowacji zrodził się po obserwacjach poczynionych w pracy z młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Niniejsza innowacja ma na celu umożliwienie uczniom z niepełnosprawnością intelektualną poznanie warunków funkcjonowanie polskiego rynku pracy oraz nabycie umiejętności „poruszania się” na nim w życiu codziennym.
Potrzeba realizacji tego typu zajęć jest związana z osiąganiem samodzielności przez uczniów, niezbędnej do prowadzenia gospodarstwa domowego oraz życia zawodowego. Ma ona również pomóc uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w zrozumieniu podstawowych pojęć związanych z pracą, zachęcić i motywować do samodzielnej pracy .
Opis innowacji:
Wstęp:Innowacja umożliwi kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości jednocześnie sprzyjając ich aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym. Uczniowie będą mogli pracować na konkretach i w odniesieniu do prawdziwych sytuacji życiowych. Innowacja pedagogiczna „Aktywni zawodowo” ma przyczynić się do poprawy jakości kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w naszej szkole.
Założenia ogólne:
1.Innowacja skierowana jest do uczniów uczęszczających na zajęcia rewalidacyjne.2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
wykorzystanie naturalnego zainteresowania uczniów dotyczącego aktywności zawodowej,
zapoznanie uczniów z formami aktywności zawodowej, sposobami szukania pracy, tworzeniem swojego „zaplecza zawodowego” - CV, list motywacyjny, korzystanie z tematycznych stron internetowych np. Urzędu pracy
Cele innowacji:
Cel ogólny:
Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przygotowanie uczniów do prowadzenia samodzielnego życia zawodowego, poruszania się po rynku pracy, kształtowanie przedsiębiorczej postawy.
Cele szczegółowe:
umiejętna analiza swoich mocnych i słabych strony,
rozpoznawanie swoich upodobania i predyspozycji do wykonywania określonego zawodu;
rozeznanie w strukturze rynku pracy;
poszerzenie swoją wiedzy o zawodach i rynku pracy;
rozwijanie świadomości mobilności zawodowej i swoją aktywność do poszukiwania alternatywnych rozwiązań w różnych sytuacjach zawodowych i życiowych.
zaspokajanie potrzeb akceptacji, bezpieczeństwa, samorealizacji,
poprawa sprawności intelektualnej i społecznej uczestników zajęć (poprzez funkcje terapeutyczne zajęć),
poprawa koncentracji uwagi,
budzenie poczucia odpowiedzialności i satysfakcji z wykonanej pracy,
rozwijanie indywidualnych zdolności i zainteresowań ...