Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz na zajęcia z przedmiotu Biznes i Zarządzanie - Wywieranie wpływu na ludzi, manipulacja i negocjacje
1. Imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego lekcje: Barbara Kołodko
2. Klasa:. 1
3. Data:
4. Miejsce prowadzenia lekcji:
5. Czas prowadzenia lekcji: 1 jednostka lekcyjna - 45 minut
6. Przedmiot: Biznes i Zarządzanie
Lp.
Treść zajęć
Element
scenariusza
Temat zajęć Wywieranie wpływu na ludzi, manipulacja i negocjacje
Cel główny
Cele
szczegółowe
•
• wyjaśnia, na czym polega wywieranie wpływu na ludzi, odróżnia perswazję od manipulacji,
• wymienia techniki pozytywnego wywierania wpływu na ludzi,
•
•
rozpoznaje wybrane techniki manipulacji i stosuje sposoby obrony przed manipulacją,
stosuje wybrane techniki niezbędne do prowadzenia negocjacji,
1
2
3
rozpoznaje techniki wywierania wpływu na ludzi i stosuje sposoby obrony przed manipulacją; (ZP, I.5).
1.
2. Wiadomości do zapamiętania:
Uczeń poprawnie:
reguły wywierania wpływu na ludzi,
a) wyjaśni pojęcia:
• wywierania wpływu na ludzi,
•
• negocjacje,
•
strategia win-win.
b) zdefiniuje pojęcia:
• perswazja,
• manipulacja,
• kompromis
c) wymieni:
•
•
• wybrane techniki manipulacji.
techniki wywierania pozytywnego wpływu (prośba, rzeczowa rozmowa),
inne techniki wywierania pozytywnego wpływu (nagradzanie, pochwała, uznanie, wymiana),
3.
4. Wiadomości do zrozumienia:
Uczeń potrafi poprawnie:
Prowadzić negocjacje.
Stosowania wiadomości:
Umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń potrafi poprawnie:
a) zna zasady prowadzenia skutecznych negocjacji,
Umiejętności stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych:
Uczeń poprawnie:
Zna pojęcie technik manipulacyjnych i umie je wykryć
Formy pracy: praca zbiorowa, w której nauczyciel pracuje z całą klasą oraz praca grupowa,
Metody:
pogadanka,
praca z podręcznikiem,
praca z kartą pracy,
burza mózgów.
Podręcznik Krok w Biznes i Zarządzanie 1. Zakres podstawowy (s. 20-26), Karty pracy ucznia (s.16-19) rzutnik
multimedialny lub tablica interaktywna, karty pracy
STRUKTURA LEKCJI
1. Czynności organizacyjne: 3 min
2. Wprowadzenie do lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji: 3 min
3. Omówienie tematu lekcji: 30 min
4. Podsumowanie lekcji: 7 min
5. Zakończenie zajęć: 2 min
4
5
6
Formy i
metody
Środki
dydaktyczne
Przebieg
zajęć
1. 1. Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
CZYNNOŚCI UCZNIÓW:
Powitanie uczniów. Sprawdzenie obecności. Zapisanie tematu lekcji.
2. 2. Wprowadzenie do lekcji i uświadomienie uczniom celu lekcji:
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
Nauczyciel wprowadza uczniów w problematykę lekcji. Definiuje, czym
jest wywieranie wpływu na ludzi, czym są perswazja, manipulacja i
negocjacje, a następnie krótko wyjaśnia różnice między nimi. W tym celu
może posłużyć się animacją – Wywieranie wpływu na ludzi oraz wybrane
techniki manipulacji. Informuje uczniów, że tematem lekcji będzie
wywieranie wpływu na ludzi, manipulacja i negocjacje. (3 min)
3. Omówienie tematu lekcji - Faza realizacyjna
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA:
1. Nauczyciel dzieli uczniów ...