Dodaj publikację
Autor
Justyna Karalus
Data publikacji
2024-04-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Omówione zostały cechy ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zagrożenia jakie może napotkać w codziennym życiu.
 Pobierz (pdf, 189,7 KB)

Podgląd treści

UCZNIOWIE O SPECJALNYCH

POTRZEBACH

EDUKACYJNYCH WOBEC

ZAGROŻEŃ ŚWIATA
WSPÓŁCZESNEGO

Cechy osób ze specjalnymi potrzebami

edukacyjnymi:

•opóźniony rozwój motoryki małej i dużej, ograniczona precyzyjność ruchów, koordynacja ruchowa
na niższym poziomie;

•Spowolniony bądź opóźniony rozwój mowy, pojawiające się wady wymowy, ubogi zasób
słownictwa czynnego i biernego, szczególnie w kategori pojęć abstrakcyjnych;

•zwolniony tok myślenia konkretno-obrazowego (ociężałość umysłowa);

•obniżona zdolność do myślenia abstrakcyjnego (wnioskowania, porównywania, uogólniania,
rozpoznawania zależności przyczynowo-skutkowych);

•obniżona samodzielność myślenia, brak krytycyzmu, podatność na sugestie i wpływ;

•trudności w uczeniu się (problemy ze skupieniem się, ograniczony zakres uwagi, obniżone
zdolności spostrzegania, osłabienie umiejętności zapamiętywania, dominacja pamięci mechanicznej,
wolne tempo uczenia się, niewielka możliwość syntetycznego ujmowania zdobytych wiadomości);

•niedojrzałość procesów emocjonalnych, impulsywność, osłabiona kontrola emocji, dążeń
i popędów, egocentryczność

Uczeń w XXI wieku stoi w obliczu wielu dobrodziejstw, jakich dostarcza mu rozwijająca się technika oraz
cywilizacja. W jego codziennej rzeczywistości dominuje obraz, dźwięk i ze wszystkich stron bombardują go
rozmaite bodźce zewnętrzne.

To, co z jednej strony stanowi udogodnienie w jego życiu, z drugiej strony dawkowane w nadmiarze może
wywołać skutki odwrotne.

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, są grupą, która może bardziej doświadczać
psychicznych konsekwencji zagrożeń współczesnego świata.

Przyczyny zmian zauważanych wśród uczniów, zwłaszcza wśród uczniów ze

specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

trudności w zrozumieniu zmieniającej się przez pandemię sytuacji,

• zmiany codziennej rutyny spowodowane zamknięciem szkół,

• niedostępność zajęć rewalidacyjnych i innego wsparcia specjalistycznego

• stres doświadczany przez rodziców spowodowany zarówno poczuciem zagrożenia zdrowia swojego i bliskich,

jak i sytuacją społeczno-ekonomiczną związaną z lockdownami

• stres związany z edukacją zdalną spowodowany niedziałającym lub słabo działającym sprzętem

komputerowym i niewystarczającym dostępem do internetu

• braku możliwości spotkania się w placówce z kolegami i nauczycielami, a także zmiana otoczenia

• sytuacje zaburzające rutynę, bez wypracowanych często przez lata schematów

• problemem jest kwestia powrotu do szkoły po tak długiej edukacji zdalnej ze względu na zarówno konieczność

wypracowania nowych schematów i rutyny działania, jak i przyzwyczajenie się do funkcjonowania w grupie
rówieśniczej po okresie izolacji

• większe narażenie na doświadczenie wszelkich form przemocy

Konsekwencje zagrożeń, na które są narażeni uczniowie ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi:

❑ Długotrwałe obniżenie nastroju;
❑ Stany depresyjne;
❑ Zaburzenia lękowe;
❑ Fobie;
❑ Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne;
❑ Stany psychotyczne;
❑ Stres;
❑ Obniżenie poczucia własnej wartości;
❑ Zaburzenie poczucia bezpieczeństwa;
❑ Poczucie osamotnienia;
❑ Zahamowany lub spowolniony rozwój dzieci
❑ Przemoc domowa;
❑ Przemoc rówieśnicza – hejt, cyberprzemoc,
❑ Trudności w funkcjonowaniu w codziennym życiu;
❑ Regres w różnych obszarach funkcjonowania dziecka;
❑ Wycofanie się z kontaktów społecznych;
❑ Zaburzenia snu (bezsenność, poczucie ciągłego zmęczenia, nadmierna senność);
❑ Konflikty i agresja;
❑ Pogorszenie wyników szkolnych i spadek zaangażowania w naukę;

U ...