Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć
Data: 24.10.2023r.
Przedmiot: edukacja wczesnoszkolna
Prowadzący: mgr Karolina Bracik-Kotwicka
XXIV krąg tematyczny: W krainie fantazji
Temat: Wizyta w teatrze
Czas trwania: 45 min.
Cel główny: Zapoznanie uczniów z rolą teatru w życiu człowieka, pracą w teatrze, słownictwem związanym z teatrem, rodzajami sztuk teatralnych.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie wrażliwości na odbiór sztuki teatralnej,
- bogacenie słownictwa czynnego uczniów,
- odczytywanie wierszy przez dzieci, wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji,
- poznanie wybranych zawodów związanych z teatrem,
- doskonalenie stopniowania przymiotników,
- doskonalenie wypowiedzi ustnych o obejrzanych przedstawieniach teatralnych.
Metody pracy:
Słowna, oglądowa, czynna, problemowa
Formy pracy:
Indywidualna jednolita i zróżnicowana, zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- tablica multimedialna,
- zużyte przedmioty codziennego użytku,
- plakaty teatralne,
- zdjęcia lalek teatralnych,
- kartki ze słowami związanymi z teatrem,
- Słownik Języka Polskiego,
- duże arkusze papieru, pisaki, kredki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
„Ale teatr!”- praca z tekstem M. Brykczyńskiego
- swobodne wypowiedzi dzieci związane z ich wizytami w teatrze,
- głośne czytanie tekstu przez chętne dzieci,
- dobieranie właściwych zakończeń zdań na podstawie wiersza,
- wypowiedzi na temat psot, jakie poczynił chochlik i sposobu naprawy ich skutków,
- wypowiedzi o nastroju wiersza. Wyszukiwanie sytuacji humorystycznych
- wyszukiwanie w wierszu nazw różnych miejsc znajdujących się w teatrze – rozmowa na ich temat.
Kto pracuje w teatrze? – omówienie zawodów związanych z teatrem.
- wyszukiwanie nazw zawodów związanych z teatrem i wyjaśnianie, na czym polega praca tych osób,
- czytanie informacji o innych zawodach teatralnych,
- samodzielne pisanie o pracy wybranych osób związanych z teatrem,
I to jest ważne w teatrze – wypowiedzi na temat plakatów i rekwizytów teatralnych.
- czytanie plakatu teatralnego,
- oglądanie plakatów teatralnych zgromadzonych w klasie,
- wyjaśnienie pojęcia rekwizyt, wyszukiwanie hasła w Słowniku Języka Polskiego,
4. Tanie bilety – ćwiczenia w intuicyjnym stopniowaniu przymiotnika.
- wypowiedzi dzieci na temat roli suflera,
- ćwiczenia w mówieniu szeptem scenicznym,
- ustalenie, jaki powinien być głos suflera
- stopniowanie przymiotnika cichy głos,
- czytanie przymiotnika cichy adekwatnie do stopnia (cicho, ciszej, najciszej),
- układanie zdań z użyciem przymiotnika cichy we wszystkich stopniach,
- stopniowanie przymiotnika tanie i uzupełnianie nim zdań
Niezwykłe aktorki – zapoznanie z wybranymi lalkami teatralnymi
Podsumowanie zajęć – zabawa utrwalająca pojęcia związane z teatrem
- dzieci otrzymują kartki z poznanymi pojęciami związanymi z teatrem. Nauczyciel podaje wybrane wyjaśnienie. Po wysłuchaniu uczniowie, którzy mają kartkę z hasłem do podanego wyjaśnienia podnoszą ją
- kończenie zdania: Dzisiaj nauczyłam/nauczyłem się…