Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
„Wycieczki jako nieodzowny element wychowania w szkole”
Kultura Rzeczypospolitej opiera się na wolności i tolerancji. Wycieczka szkolna to „element” wprowadzający do turystyki, czyli tej części kultury europejskiej, która pozwala na odejście od konsumpcjonizmu, hedonizmu, „wyścigu szczurów”, bierności, wyobcowania itp. w czasie, kiedy człowiek jest na etapie poszukiwania, wyboru, rodzenia się wartości.
Celem głównym jest tutaj promowanie przez szkołę aktywnego i zdrowego stylu życia, opartego o kulturę, tradycję, turystykę i sport. Kolejnym jest pomoc młodym ludziom w zapobieganiu lub uporaniu się z nałogami, np. nikotynizmem, alkoholizmem, narkomanią, uzależnieniem od smart fonów, social mediów, gier, czy nadmiernego funkcjonowania w wirtualnym świecie.
Kiedy podróżujemy, spotykamy nowych ludzi, często nieznane nam środowisko naturalne, etniczne, kulturowe. Zwykle są to pozytywne doświadczenia, gdyż ludzie z natury są dobrzy. Podróżnik, turysta będąc w drodze, staje się bogatszym w pozytywne doświadczenia, a przez to oddala się od ksenofobii, nietolerancji, braku szacunku i zrozumienia dla innych kultur, religii, czy po prostu ludzi.
Buduje w sobie tolerancję, otwiera się na piękno, nowe dla siebie sposoby postrzegania, myślenia, a z czasem staje się bardziej kreatywny, twórczy i tolerancyjny.
Podróżując, czy uprawiając turystykę kwalifikowaną poprawiamy także swoją dzielność, zaradność, sprawność fizyczną, wytrzymałość, zmysł organizacyjny, samodyscyplinę, umiejętność działania i funkcjonowania w grupie. Tu ujawnia się rola turystyki grupowej – wycieczek klasowych. Umiejętność współpracy w grupie jest bardzo istotna w każdym społeczeństwie i kulturze.
Z moich obserwacji wynika, że jest to często obszar zaniedbywany we współczesnej polskiej szkole. Wyjątkiem jest tu wychowanie środowiskowe jak np. drużyna harcerska czy drużyna sportowa.
Wychowanie klasy to nie tylko wyznaczanie standardów, czy zadań grupowych, ale też organizowanie wspólnych doświadczeń i przeżyć – czyli wycieczek.
Wycieczka, to element aktywnego , ciągłego procesu wychowania, od pierwszego do ostatniego dnia funkcjonowania w szkole. Istotną części a ich wykorzystania jest budowanie autorytetu wychowawcy jako podstawy wychowania.
Uważam, że wycieczek powinno być kilkanaście w procesie wychowawczym od klasy pierwszej do ostatniej. Powinny być one dobierane i modelowane w zależności od charakteru grupy i jednostek ją tworzących, celów jakie sobie stawiamy, potrzeb i możliwości.
Wspomniane formy, zakres tematyczny i czasowy tworzy ich charakter i siłę oddziaływania na wychowanków (uczniów).
W praktyce szkolnej często mylone są rodzaje poszczególnych wyjazdów szkolnych, np. obozów, czy biwaków. Ogólnie nazywanych wycieczkami.
Z punktu widzenia czasu trwania i charakteru wycieczki dzielimy na:
- obozy trwające od 7 dni. Te dzielą się na stacjonarne, oparte o bytowanie w budynku (ośrodek wypoczynkowy, schronisko młodzieżowe, gospodarstwo agroturystyczne itp.) lub pod namiotami (zwykle na terenie leśnym udostępnionym przez ...