Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program zajęć rewalidacyjno-wychowawczy dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
Opracowała: Sybilla Podłużna
Podstawa programowa określa ogólne cele edukacji uczniów oraz zwraca uwagę na specyfikę kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, która polega na całościowym, zintegrowanym, wielozmysłowym poznawaniu otaczającego go świata. W pracy
z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim bardzo ważny jest aktualny poziom rozwoju dziecka, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wywiadu z rodzicami oraz na podstawie własnej obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć. Zajęcia rewalidacyjne uwzględniają nawiązywanie kontaktu przez dotyk, słowo mówione i śpiewane. Podstawą jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z nauczycielem, akceptacja jego głosu, chętne słuchanie piosenek, pozwalanie się dotykać i masować, wzmacnianie kontaktu werbalnego mimiką lub gestem. Tematyka zajęć rewalidacyjnych opiera się głównie na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniem samodzielności, szczególnie czynności samoobsługowych w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny. Uczestnicy zajęć wymagają stałej pomocy podczas zajęć, przy zmianach pozycji ułożeniowych czynnościach samoobsługowych i higienicznych oraz podczas wykonywanych ćwiczeń. Należy stale kontrolować pozycje podopiecznych celem zapobiegania pogłębianiu się deformacji fizycznych. Uwzględniono także wycieczki po okolicy jako najlepszą możliwość poznawania przedmiotów i zjawisk w naturalnym środowisku. W czasie roku szkolnego przewiduje się udział dzieci w życiu szkoły: imprezy okolicznościowe, zabawy taneczne oraz -wyjścia poza teren szkoły. Ocena postępów następuje systematycznie w zeszycie obserwacji.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 23 kwietnia 2013roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży
z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U.poz.529) 2013r
Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych:
Cel główny zajęć:
1.Komunikacja (porozumiewanie się) wg. własnych możliwości.
2. Sprawność motoryczna zwłaszcza mała motoryka (trzymanie przedmiotów itp)
3. Umiejętności poznawcze i społeczne (integrowanie dzieci oraz nauczyciela).
Wymiar godzin zajęć: 20 godzin tygodniowo.
-18 h zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,
-1h gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej
-1h zajęć rewalidacji stymulującej funkcje komunikacyjne
Metody pracy:
-Metoda stymulacji polisensorycznej Jacka Kielina wg. pór roku ,,Poranny Krąg”
-Metoda aktywności M.Ch. Knillów (program wprowadzający oraz pierwszy
-Zabawy paluszkowe -masażyki wg. Bogdanowicz
-Elementy ruchu rozwijającego W. Sherborne - Świadomości własnego ciała.
-Arteterapii – plastykoterapia
-Techniki relaksacyjne (pokaz świateł, odgłosy przyrody )
-Muzykoterapia
-Komunikacja alternatywna (za pomocą zdjęć oraz dotyku)
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze obejmują następujące cele:
I.)Nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
II)Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć.
III.)Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie ...