Dodaj publikację
Autor
Sybilla Podłużna
Data publikacji
2024-05-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
36

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opracowany program zajęć dla uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
 Pobierz (docx, 119,3 KB)

Podgląd treści

Program zajęć rewalidacyjno-wychowawczy dla uczniów

z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Opracowała: Sybilla Podłużna

Podstawa programowa określa ogólne cele edukacji uczniów oraz zwraca uwagę na specyfikę kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, która polega na całościowym, zintegrowanym, wielozmysłowym poznawaniu otaczającego go świata. W pracy

z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim bardzo ważny jest aktualny poziom rozwoju dziecka, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, wywiadu z rodzicami oraz na podstawie własnej obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć. Zajęcia rewalidacyjne uwzględniają nawiązywanie kontaktu przez dotyk, słowo mówione i śpiewane. Podstawą jest nawiązanie pozytywnego kontaktu emocjonalnego z nauczycielem, akceptacja jego głosu, chętne słuchanie piosenek, pozwalanie się dotykać i masować, wzmacnianie kontaktu werbalnego mimiką lub gestem. Tematyka zajęć rewalidacyjnych opiera się głównie na rozwijaniu procesu komunikacji z otoczeniem i rozwijaniem samodzielności, szczególnie czynności samoobsługowych w takim stopniu, na ile pozwala rozwój psychofizyczny. Uczestnicy zajęć wymagają stałej pomocy podczas zajęć, przy zmianach pozycji ułożeniowych czynnościach samoobsługowych i higienicznych oraz podczas wykonywanych ćwiczeń. Należy stale kontrolować pozycje podopiecznych celem zapobiegania pogłębianiu się deformacji fizycznych. Uwzględniono także wycieczki po okolicy jako najlepszą możliwość poznawania przedmiotów i zjawisk w naturalnym środowisku. W czasie roku szkolnego przewiduje się udział dzieci w życiu szkoły: imprezy okolicznościowe, zabawy taneczne oraz -wyjścia poza teren szkoły. Ocena postępów następuje systematycznie w zeszycie obserwacji.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, z dnia 23 kwietnia 2013roku, w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży

z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim (Dz.U.poz.529) 2013r

Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych:

Cel główny zajęć:

1.Komunikacja (porozumiewanie się) wg. własnych możliwości.

2. Sprawność motoryczna zwłaszcza mała motoryka (trzymanie przedmiotów itp)

3. Umiejętności poznawcze i społeczne (integrowanie dzieci oraz nauczyciela).

Wymiar godzin zajęć: 20 godzin tygodniowo.

-18 h zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze,

-1h gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej

-1h zajęć rewalidacji stymulującej funkcje komunikacyjne

Metody pracy:

-Metoda stymulacji polisensorycznej Jacka Kielina wg. pór roku ,,Poranny Krąg”

-Metoda aktywności M.Ch. Knillów (program wprowadzający oraz pierwszy

-Zabawy paluszkowe -masażyki wg. Bogdanowicz

-Elementy ruchu rozwijającego W. Sherborne - Świadomości własnego ciała.

-Arteterapii – plastykoterapia

-Techniki relaksacyjne (pokaz świateł, odgłosy przyrody )

-Muzykoterapia

-Komunikacja alternatywna (za pomocą zdjęć oraz dotyku)

Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze obejmują następujące cele:

I.)Nauka nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika

II)Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć.

III.)Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie ...