Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
W RAMACH WEWNĄTRZSZKOLNEGO DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
I.Ustalenia wstępne:
1.Data ustalenia obserwacji: 20.02.2024
2.Imię i nazwisko nauczyciela: Sybilla Podłużna
3.Imię i nazwisko osoby obserwującej: wicedyrektor
4.Grupa: uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
5.Temat obserwacji – Wykorzystanie zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku.
6.Temat zajęć: ,,Wodny świat”
-Lekcja otwarta w ramach Wewnątrzszkolnego Doskonalenia Nauczycieli.
7.Rodzaj obserwacji:
Doradcza – obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania.
8. Data obserwacji: 20.02.2024
9. Czas zajęć: 8.50-9.35
Cele ogólne:
-Głównym celem jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu
oraz odprężenie, relaks i wyciszenie.
Cele szczegółowe:
-poznawanie otaczającego świata-wykorzystanie zmysłów: wzroku, słuchu i dotyku.
-wywołanie zadowolenia i poczucia bezpieczeństwa, ułatwienie pokonywania lęku,
-doskonalenie sprawności manualnej (umiejętności właściwego dotykania, chwytania, manipulacji)
- rozwijanie umiejętności współdziałania z nauczycielem
-budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
-poznawanie i utrwalanie koloru niebieskiego
-stymulacja węchowa zapachu morskiego kojarzonego z wodą
Metody:
-stymulacja polisensoryczna
-elementy muzykoterapii
-zabawa oparta na dotyku.
-masaż
Formy pracy:
- zespołowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
-3 kolumny świetlno-wodne
-1 kolumna zmieniająca kolor przy pomocy pada.
-3 kurtyny świetlne z możliwością zmiany koloru
-1 lustrzana kula
-projektor tarczowy (tematyczny)
-misie ledowe zmieniające kolor
-sprzęt audio do muzykoterapii
-olejek do masażu
-zapach morski
-kij deszczowy
-mgiełka do ciała o zapachu morskim.
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
-Indywidualne przywitanie się z uczestnikami zajęć, poprzez wymienienie imion
każdego z nich oraz delikatne pogłaskanie ich twarzy.
-Przywitanie się z zaproszonymi gośćmi.
-Cel: Zapoznanie nauczycieli z metodą stymulacji zmysłowej – Snoezelen w pracy
z uczniem z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
II. Część główna:
Na początku pozwalamy uczniom na spontaniczną aktywność (aby mogły oswoić się
z nowym miejscem) a następnie proponujemy różne zabawy manualne, ruchowe, poznawcze dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka (ale nie zmuszamy go do uczestnictwa
w nich jeśli się opiera)
-Zapoznanie uczniów z pomieszczeniem – Białą Salą
-Poznawanie przedmiotów za pomocą zmysłów: wzroku, dotyku, słuchu.
-Słuchanie muzyki relaksacyjnej
-Masaże relaksacyjne dłoni
-Poznajemy i utrwalamy zapach morski
-Wszystkie czynności wykonujemy kolejno z każdym dzieckiem siedzącym w wózku.
III. Część końcowa:
Podsumowanie lekcji.
-Pochwalenie uczniów za mile spędzony czas oraz aktywny udział w zajęciach -wzmocnienie pozytywne.
-Pożegnanie uczniów.
-Uporządkowanie miejsca pracy
-Ewaluacja zajęć:
Obserwacja reakcji uczniów podczas stymulacji dotykowej różnymi przedmiotami znajdującymi się w Białej Sali.
Opracowała: Sybilla Podłużna
Głównym celem terapii jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu oraz odprężenie ...