Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
A R K U S Z O B S E R W A C J I ZAJĘĆ
REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZYCH
I.Ustalenia wstępne:
1.Data ustalenia obserwacji: 30.01.2023
2.Imię i nazwisko nauczyciela: Sybilla Podłużna
3.Imię i nazwisko osoby obserwującej: Dyrekcja
4.Grupa: uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
5.Temat obserwacji – Uczestnicy nabywają wiadomości i umiejętności określone
w indywidualnym programie rewalidacyjno-wychowawczym.
6.Rodzaj obserwacji:
Doradcza – obserwacja warsztatu pracy nauczyciela, sposobu planowania pracy, konstrukcji lekcji, wykorzystania środków dydaktycznych, indywidualizacji nauczania, motywowania uczniów do nauki, właściwego oceniania.
7.Data obserwacji: 30.01.2023
8. Czas zajęć: 9.30- 10.30
Założenia dydaktyczno - wychowawczo – organizacyjne zajęć:
Temat zajęć: ,, Zimowe szaleństwa polisensoryczne” – Usprawnianie motoryki małej.
Cele ogólne:
-usprawnianie motoryki małej
-poszerzanie zasobu doświadczeń sensorycznych i poznawczych
-budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa,
Cele szczegółowe:
- wzbogacanie doświadczeń sensorycznych w sferze dotykowej i proprioceptywnej w obrębie dłoni i rąk,
-uelastycznianie palców,
-poznawanie i utrwalanie koloru białego,
-doświadczanie różnych konsystencji mas plastycznych,
-doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz zmysłowo- ruchowej.
Metody:
-stymulacja polisensoryczna
-elementy muzykoterapii
-zabawa oparta na dotyku.
-masaż
Formy pracy:
- grupowa
- indywidualna
Środki dydaktyczne:
-sztuczny śnieg o zapachu miętowym,
-pianka do golenia oraz (brokat, gwiazdki )
-tace plastikowe,
-kostki lodu
-miski z ciepłą i zimną wodą,
-olejek do masażu
-piosenki o tematyce zimowej oraz utwór Antoniego Vivaldiego - Zima
Przebieg zajęć:
I. Część wstępna:
-Powitanie klasy.
-Rozmowa kierowana (elementy komunikacji za pomocą zdjęć oraz dotyku)
II. Część główna:
1.Lepienie w sztucznym śniegu kulek oraz zimowego bałwanka z użyciem piosenek
o tematyce zimowej.
2.Dotykanie oraz smarowanie dłoni zimnymi kostkami lodu – zabawa termiczna.
3.Rozcieranie dłońmi pianki do golenia na tackach plastikowych z dodatkiem kolorowych brokatów oraz gwiazdek .
4. Wkładanie rąk do misek z ciepłą i zimną wodą.
5.Masownie relaksacyjne dłoni przy utworze Antoniego Vivaldiego – Zima
6.Zastosowanie bodźców smakowych – każde dziecko próbuje czekolady miętowej. Poznajemy i utrwalamy smak miętowy kojarzony z zimą.
7. Wszystkie czynności wykonujemy kolejno z każdym dzieckiem siedzącym w kręgu
w wózku.
III. Część końcowa:
Podsumowanie lekcji.
-Pochwalenie uczniów za mile spędzony czas oraz za pracę w zajęciach – wzmocnienie pozytywne.
- Pożegnanie uczniów.
-Pożegnanie zaproszonych nauczycieli.
Opracowała: mgr Sybilla Podłużna
Czynniki określające jakość lekcji
Nauczyciel
Dyrektor
tak
nie
tak
nie
Cele lekcji: Nauczyciel
Ma określone cele szczegółowe zajęć;
Jest przygotowany do lekcji
Przydzielił uczniom zadania dostosowane do ich indywidualnych możliwości.
Przydzielone zadania są celowe i zróżnicowane.
Poziom osiągnięcia założonych celów:
Osiągnięto cele w odniesieniu do zaplanowanych;
Osiągnięto cele w odniesieniu do ...