Dodaj publikację
Autor
Ewa Bartkowska
Data publikacji
2024-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
7

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł analizuje zjawisko idola w kontekście współczesnym. Wychodzi od analizy znaczenia pojęcia idol oraz jego historycznego tła i ewolucji. Przedstawia mechanizmy kreowania idoli współcześnie, kluczowe czynniki wpływające na sukces i umasowienie idola. Kontrastuje bazujących na talencie idoli starego typu – Elvisa Presleya, Michaela Jacksona czy Madonnę z idolami nowej epoki, wykreowanymi przez sprawny przemysł muzyczny. Porusza zjawisko celebryckości jako sławy niepodpartej realnymi umiejętnościami oraz seksualizację obiektu uwielbienia autokreację i znajomość poruszania się w świecie mediów i social media, narcyzm i gotowość do autodestrukcji jako wiodące składniki powodzenia i stymulacji zainteresowania publiczności. Wskazuje, iż dzisiejsi idole są w swoim charakterze z jednej strony naturalnym efektem przemian kulturowych i obyczajowych z drugiej strony produktami a o ich sukcesie decyduje dehumanizacja i podporządkowanie ostrym regułom gry, gotowość do eliminacji przeciwników i na walka o niezostanie eliminowanym przez media i publiczność.
 Pobierz (doc, 114,0 KB)