Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
GWSH, Filia
Postawy wobec osób niepełnosprawnych
i przewlekle chorych
RODZAJ STUDIÓW: studia podyplomowe
KIERUNEK STUDIÓW: pedagogika specjalna
ROK STUDIÓW:
PRZEDMIOT: Postawy pedagogiki terapeutycznej
XYZ
1.Postawy wobec osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych.
Osoby chore zawsze były obecne w społeczeństwie. Mimo ogromnego postępu cywilizacji i medycyny chorzy stanowiły i stanowią duży jego odsetek. W odbiorze społecznym, mediach wydaje się często, że te osoby są niezauważalne i nieobecne, natomiast wnikając w konkretne środowiska dostrzegamy osoby niepełnosprawne i chore, z defektami ruchu, wzroku, słuchu, mowy i innymi ułomnościami.
Bezpośrednie zetknięcie z tymi osobami ukazuje, że współuczestniczymy w codziennym życiu z nimi poprzez naukę, pracę, kontakty towarzyskie.
Akceptacja tych osób w poszczególnych środowiskach i na przestrzeni wieków była różna. Do XIX i XX wieku społeczeństwo degradowało na margines społecznej egzystencji osoby niepełnosprawne i przewlekle chore. Skutkiem tego było to, iż często bez pomocy i akceptacji chorzy zasilali najniższe grupy społeczne, a pogarszający się stan zdrowia skutkował śmiercią w młodym wieku. Postęp medycyny w chorobach przewlekłych oraz znaczna edukacja społeczna umożliwiła osobom niepełnosprawnym, w tym przewlekle chorym, uczęszczanie do szkół, studiowanie, znajdowanie zatrudnienia i osiąganie sukcesów zawodowych i naukowych.
Obecnie postawy wobec osób niepełnosprawnych rozwijają się pod wpływem środowiska społecznego, przyjętych przez niego norm, wartości i zasad funkcjonowania, które są wpisane w kulturę danej społeczności.
Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych są bardzo różnorodne i wyrażają się we wszystkich swych składnikach:
- poznawczych (wiedza i przekonania dotyczące osób niepełnosprawnych),
emocjonalnych (emocjonalno-oceniających) ,
behawioralnych .
Niejednokrotnie postawy te mają także zmienny charakter. Często występuje w nich brak spójności – zauważa się rozbieżność między werbalnymi deklaracjami a postawami rzeczywistymi.
Same postawy też ulegają modyfikacjom na skutek różnych czynników i oddziaływań zewnętrznych. Na postawy wobec niepełnosprawnych wpływ mają zarówno cechy osobowe, tkwiące wewnątrz jednostki, jak i też społeczno-kulturowe uwarunkowania. Obecnie zauważa się zmiany w tych postawach.
Postawy wobec niepełnosprawnych są fenomenem złożonym z wielu wymiarów i mogą występować w dwu formach :
postawa zgeneralizowana, która przejawia się w ogólnej tendencji do identyfikowania osób niepełnosprawnych jako odmiennych od sprawnej części społeczeństwa i jest postawą przeważnie negatywną.
postawa ustosunkowana, która przejawia się w specyficznym ustosunkowaniu się do osób niepełnosprawnych, zależnym od stopnia i zakresu ich niepełnosprawności i przyjmuje strukturę hierarchiczną.
2. Wyjaśnienie terminu postawa.
Termin „postawa” wprowadzony został do nauk społecznych przez Williama I. Thomasa i Floriana Znanieckiego we wstępie do „Chłopa polskiego w Europie i Ameryce” na oznaczenie procesów indywidualnej świadomości, determinujących zarówno aktualne, jak i potencjalne reakcje człowieka wobec świata społecznego. Wraz z rozwojem ...