Dodaj publikację
Autor
Aniita Paul
Data publikacji
2024-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
15

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Prawa dziecka- ucznia w polskiej szkole. Publikacja wyjaśnia czym są prawa człowieka, ucznia. Następnie opisuje kształtowanie się praw człowieka, odnosi się do Deklaracji Praw Człowieka i Konwencji o Prawach Dziecka. Kolejne zagadnienie dotyczy respektowania praw dziecka- ucznia w szkole. Opisana jest także rola nauczyciela- wychowawcy w klasie samorządnej oraz rola dyrektora szkoły w zapewnieniu praw i ochronie wolności uczniów.
 Pobierz (docx, 41,2 KB)

Podgląd treści

PRAWA DZIECKA- UCZNIA

W POLSKIEJ SZKOLE

ANITA PAUL

Warszawa 2024

Spis treści

Wstęp

1 .Prawa człowieka, dziecka, ucznia- podstawowe pojęcia.

2. Kształtowanie się praw człowieka.

a)Geneza powstania Deklaracji Praw Człowieka.

b)Geneza powstania Konwencji o Prawach Dziecka.

3. Prawa dziecka- ucznia w polskim systemie oświatowym.

4. Respektowanie praw dziecka- ucznia w szkole.

5. Integrowanie umiejętności obywatelskich w procesie edukacji.

6. Rola nauczyciela- wychowawcy w klasie samorządnej.

7. Rola dyrektora szkoły w zapewnieniu praw i ochronie wolności uczniów.

Podsumowanie

Bibliografia

-2-

Wstęp.

Przyszły ustrój demokratyczny przygotowuje się

przez demokratyczne wychowanie.

Arbitralny system szkolny nie może wychować

przyszłych obywateli- demokratów.

C.Freinet

Reforma systemu edukacji stwarza warunki i szanse na realizację wizji dobrej i nowoczesnej szkoły. Dobra szkoła to taka, której klimat wychowawczy sprawia, że dzieci i młodzież czują się w niej bezpiecznie, mają poczucie podmiotowości i udziału we wszystkich sprawach ich dotyczących, są świadome swych praw i obowiązków.

Prawa dziecka realizowane są w konkretnej rzeczywistości i w konkretnych środowiskach: w rodzinie, w szkole, w grupie rówieśniczej, z aktywnym uczestnictwem dzieci i młodzieży. Szkoła przez dość długi okres jest miejscem, gdzie dzieci spędzają większość czasu, podlegają działaniom edukacyjnym i wychowawczym.

W szkole o dobrym klimacie wychowawczym, gdzie dzieci i młodzież czują się bezpiecznie, gdzie mają poczucie partnerstwa w sprawach ich dotyczących, prawa dzieci realizowane są poprzez podmiotowy udział w życiu szkoły.

Szkoła w swym dążeniu do podnoszenia jakości pracy i zaistnienia w środowisku lokalnym jako dobra i nowoczesna placówka powinna przede wszystkim zadbać o dobry klimat wychowawczy, którego podstawowym standardem jest zasada znajomości swoich praw przez dzieci oraz znajomość i rozumienie tych praw przez dorosłych.

-3-

1.Prawa człowieka/dziecka/ucznia- podstawowe pojęcia.

Prawa człowieka- zespół praw i wolności, które przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania polityczne, pochodzenie narodowe i społeczne, majątek itp. Prawa człowieka są prawem o charakterze moralnym, zbiorem postulatów domagających się poszanowania wartości najcenniejszych dla człowieka takich, jak życie, wolność, godność, swobodny rozwój.

Każdy człowiek niezależnie od wieku, koloru skóry, stanu posiadania, statusu społecznego i bagażu doświadczeń, posiada niezbywalną godność osobową, z której to wynikają podstawowe prawa i wolności.

Godność osobowa związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem. Niezbywalna godność osobowa jest jedynym i wystarczającym uzasadnieniem istnienia praw i wolności człowieka, które pozwalają zachować jednostce jej niepowtarzalność i indywidualizm.

Prawa i wolności człowieka rozpatrywane są w relacji jednostka- władza. Jest to tzw. wertykalne działanie tych praw. Dla ucznia w ...