Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRAWA DZIECKA- UCZNIA
W POLSKIEJ SZKOLE
ANITA PAUL
Warszawa 2024
Spis treści
Wstęp
1 .Prawa człowieka, dziecka, ucznia- podstawowe pojęcia.
2. Kształtowanie się praw człowieka.
a)Geneza powstania Deklaracji Praw Człowieka.
b)Geneza powstania Konwencji o Prawach Dziecka.
3. Prawa dziecka- ucznia w polskim systemie oświatowym.
4. Respektowanie praw dziecka- ucznia w szkole.
5. Integrowanie umiejętności obywatelskich w procesie edukacji.
6. Rola nauczyciela- wychowawcy w klasie samorządnej.
7. Rola dyrektora szkoły w zapewnieniu praw i ochronie wolności uczniów.
Podsumowanie
Bibliografia
-2-
Wstęp.
Przyszły ustrój demokratyczny przygotowuje się
przez demokratyczne wychowanie.
Arbitralny system szkolny nie może wychować
przyszłych obywateli- demokratów.
C.Freinet
Reforma systemu edukacji stwarza warunki i szanse na realizację wizji dobrej i nowoczesnej szkoły. Dobra szkoła to taka, której klimat wychowawczy sprawia, że dzieci i młodzież czują się w niej bezpiecznie, mają poczucie podmiotowości i udziału we wszystkich sprawach ich dotyczących, są świadome swych praw i obowiązków.
Prawa dziecka realizowane są w konkretnej rzeczywistości i w konkretnych środowiskach: w rodzinie, w szkole, w grupie rówieśniczej, z aktywnym uczestnictwem dzieci i młodzieży. Szkoła przez dość długi okres jest miejscem, gdzie dzieci spędzają większość czasu, podlegają działaniom edukacyjnym i wychowawczym.
W szkole o dobrym klimacie wychowawczym, gdzie dzieci i młodzież czują się bezpiecznie, gdzie mają poczucie partnerstwa w sprawach ich dotyczących, prawa dzieci realizowane są poprzez podmiotowy udział w życiu szkoły.
Szkoła w swym dążeniu do podnoszenia jakości pracy i zaistnienia w środowisku lokalnym jako dobra i nowoczesna placówka powinna przede wszystkim zadbać o dobry klimat wychowawczy, którego podstawowym standardem jest zasada znajomości swoich praw przez dzieci oraz znajomość i rozumienie tych praw przez dorosłych.
-3-
1.Prawa człowieka/dziecka/ucznia- podstawowe pojęcia.
Prawa człowieka- zespół praw i wolności, które przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania polityczne, pochodzenie narodowe i społeczne, majątek itp. Prawa człowieka są prawem o charakterze moralnym, zbiorem postulatów domagających się poszanowania wartości najcenniejszych dla człowieka takich, jak życie, wolność, godność, swobodny rozwój.
Każdy człowiek niezależnie od wieku, koloru skóry, stanu posiadania, statusu społecznego i bagażu doświadczeń, posiada niezbywalną godność osobową, z której to wynikają podstawowe prawa i wolności.
Godność osobowa związana jest z samą istotą człowieczeństwa, wynika z faktu bycia człowiekiem. Niezbywalna godność osobowa jest jedynym i wystarczającym uzasadnieniem istnienia praw i wolności człowieka, które pozwalają zachować jednostce jej niepowtarzalność i indywidualizm.
Prawa i wolności człowieka rozpatrywane są w relacji jednostka- władza. Jest to tzw. wertykalne działanie tych praw. Dla ucznia w ...