Dodaj publikację
Autor
Marta Ferenc
Data publikacji
2024-08-07
Średnia ocena
5,00
Pobrań
83

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Znajdź swój styl.
 Pobierz (pdf, 444,6 KB)

Podgląd treści

Jak się uczyć, żeby
się nauczyć?

Znajdź swój styl

 Przyswajając informacje ze świata

zewnętrznego, robimy użytek ze wszystkich
zmysłów, ale z czasem jeden z nich
wykształca się lepiej niż pozostałe.
W praktyce już w szkole podstawowej
próbujemy korzystać z dominującego
zmysłu, zdobywając nowe informacje, bo
tak jest nam po prostu wygodniej.

Styl uczenia się nie jest naszą zdolnością, lecz
sposobem, w jaki wolimy się uczyć.

Istnieją cztery style uczenia się:

• wzrokowy,
• słuchowy,
• dotykowy (czuciowy)
• kinestetyczny.

Ucząc się zgodnie ze swoim stylem (czyli tak, jak
preferuje mózg),
zwiększamy szanse na
osiąganie wyższych zdolności.

WZROKOWCY

Są wrażliwi na elementy wizualne otoczenia,
przede wszystkim na kolory i kształty.

Mają potrzebę przebywania w ładnym i
uporządkowanym środowisku.

Są schludni, zwracają uwagę na wygląd
zewnętrzny swój i innych ludzi. Łatwo się
dekoncentrują, jeśli w ich otoczeniu panuje
nieład.

Dobrze zapamiętują twarze, ale mają trudności
z zapamiętaniem nazwisk.

Najlepiej zapamiętują to, co zobaczą w postaci
materiałów graficznych, tekstów, zdjęć, filmów,
prezentacji, wykresów.

Nie przeszkadza im w nauce muzyka ani
odgłosy rozmów, ale wizualna dezorganizacja,
nieład i niepasujące do siebie szczegóły
wyglądu otoczenia wytrącą ich z równowagi i
nie pozwolą się skoncentrować, dopóki
niedoskonałość nie zostanie poprawiona.

Uczą się najlepiej na przykładach z realnego
życia.

Mówiąc, opisują kształty, wygląd, wielkość.

Mówią szybko, utrzymując z rozmówcą kontakt
wzrokowy.

Używają często takich słów, jak: widzieć, patrzeć,
wyobrażać, perspektywa, pokaz, obraz, wygląd,
obserwować, np. „widzę teraz, jak do tego
doszedłeś”, „to wygląda mało przejrzyście”,
„wyglądasz na zmęczoną”, „to wygląda bardzo
interesująco”.

SŁUCHOWCY

W kontakcie z inną osobą zwracają uwagę na
jej imię, nazwisko, dźwięk głosu, sposób
mówienia i oczywiście to, co mówi.

Przedłużony kontakt wzrokowy jest dla nich
rozpraszający.

Potrzebują nieustannych bodźców
słuchowych.

Jeśli przez dłuższy czas przebywają w ciszy,
sami wytwarzają dźwięki (nucą, śpiewają,
gwiżdżą, mówią do siebie).

Mówią dużo i rytmicznie, modulują tembr
głosu w trakcie mówienia.

Zwykle opisują dźwięki, głosy, muzykę, efekty
dźwiękowe, hałas w otoczeniu.

Szczegółowo opowiadają o tym, co mówią
inni.

Używają słów: cichy, głośny, brzmieć, słuchać,
głos, odgłosy, dźwięk, hałaśliwy, rozmawiać,
harmonia, słyszeć, np. „ten pomysł brzmi
interesująco”, „co słychać?”, „jak ci się z nim
rozmawiało?”, „posłuchaj, jakie to ciekawe”.

Słuchowcy z łatwością uczą się języków
obcych.

Pamiętają to, co usłyszą lub sami opowiadają.

Najchętniej uczą się w grupie bądź z drugą
osobą, poprzez zadawanie pytań
i odpowiadanie na nie.

W trakcie nauki potrzebują ciszy, gdyż muzyka
i hałas ich rozprasza.

Najlepiej przyswajają informacje podawane
w formie języka mówionego, sami są też

często doskonałymi ...