Dodaj publikację
Autor
Monika Kruk
Data publikacji
2008-03-28
Średnia ocena
5,00
Pobrań
657

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test jest narzędziem diagnozującym dla uczniów klas piątych i opracowany został z myślą o skuteczniejszym przygotowaniu ich do testów kompetencyjnych na zakończenie nauki w szkole podstawowej.
 Pobierz (doc, 62,0 KB)

Podgląd treści


Monika Kruk

TEST SPRAWDZAJĄCY
POZIOM POPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ

UCZNIÓW KLAS PIĄTYCH

1.Używając pięciu zdań złożonych, scharakteryzuj podróżnika idealnego. W każdym zdaniu
swojej wypowiedzi wykorzystaj jedno podane wyrażenie:
- przewidywać najgorsze;
- zapiąć na ostatni guzik;
- nie tracić humoru;
- wstawać uszczęśliwionym;
- pomagać szczęściu.
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................
...................................................................................................................................

2.Do podanych rzeczowników dopisz po pięć określeń wyrażonych przymiotnikami:
- wiatr - ................... ................... .................. ................ ....................
- kolega - ...................... ..................... ................. ................ ..................
- rozmowa - ..................... ..................... ................... ................. .....................

3.Wspólnie z bliskimi uzgadniacie miejsce spędzenia letnich wakacji. Większość członków
Twojej rodziny chce wyjechać w góry, ale Ty wolisz morze. Przekonaj ich
do swojego pomysłu, podając trzy argumenty. W trzech punktach użyj równoważników zdań.
1. .....................................................................................................................................
2. .....................................................................................................................................
3. .....................................................................................................................................

4.Opisz wrażenia z wystawy zdjęć sławnego fotografa . Użyj pięciu przymiotników
i przysłówków, które określą Twoje odczucia. Napisz przynajmniej trzy zdania.
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
..............................................................................................................................................

5.Wyjaśnij znaczenie podanych związków wyrazowych:
- trzymać język za zębami - ................................................................................................
- mieć cały dom na głowie - ...............................................................................................
- tonąć w marzeniach - .......................................................................................................

6. Dziennikarz telewizyjny przygotowuje program na temat współczesnych uczniów szkół
podstawowych. Opisz jego i jego pracę, uzupełniając tabelę odpowiednimi częściami
mowy:

|Przedmioty, które ułatwiają mu |Przydatne cechy charakteru |Czynności, które musi wykonać |Sposób, w jaki musi się |
|pracę |- PRZYMIOTNIKI |- CZASOWNIKI |zachowywać |
|- RZECZOWNIKI | | |- PRZYSŁÓWKI |
|1. |1. |1. |1. |
|2. |2. |2. |2. |
|3. |3. |3. |3. |

7. Wyobraź sobie, że w prezencie urodzinowym otrzymałeś niezwykły dar zmieniania świata.
Używając czasowników w trybie przypuszczającym, zbuduj trzyzdaniową wypowiedź
na ten temat.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................

8. Kasia chce przeprosić mamę za złe zachowanie. Ułóż i zapisz dialog pomiędzy nimi.
Uwzględnij intencje dziewczynki i zasady interpunkcji. Napisz po trzy wypowiedzi każdej
z osób.
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................
Kasia - .........................................................................................................................................
Mama - ........................................................................................................................................

9.Podaj po trzy przykłady rzeczowników pospolitych i rzeczowników własnych.
- rzeczowniki pospolite - ................................ ................................. ................................
- rzeczowniki własne - ................................... ................................. ................................

10. Do podanych wyrazów dopisz po dwa synonimy i antonimy.

|Podane wyrazy |Synonimy |Anonimy |
|fascynująca |1. |1. |
| |2. |2. |
|Brzydki |1. |1. |
| |2. |2. |

KRYTERIA OCENIANIA

PROPONOWANA PUNKTACJA

|NR ZAD. |KRYTERIA PRZYZNAWANIA PUNKTÓW |PUNKTY ZA WSKAZANE |MAKSYMALNA |
| | |UMIEJĘTNOŚCI |ILOŚĆ PUNKTÓW |
| | | |ZA ZADANIE |
|1. |- każde poprawnie zbudowane zdanie …