Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji do klasy V
TEMAT: Formy odmiany przymiotnika
Cele operacyjne :
- poznanie formy odmiany przymiotnika
– kształcenie umiejętności i prawidłowej odmiany przymiotnika
– nabywanie kultury i obycia językowego, dbanie o jego poprawność
Formy pracy – praca grupowa, praca indywidualna
Metody – poszukujące
Pomoce naukowe – wierszyk-zagadka, karty z tekstem z lukami
TOK LEKCJI
I. Część wstępna (10 minut)
Nauczyciel odczytuje głośno wiersz-zagadkę o następującej treści:
Tajemnicza dama
dziesięciu synów miała,
jeden lubił liczyć,
drugi nazywać rzeczy,
za co ciągle coś robił trzeci.
Czwarty był zawsze pod, nad
obok, za i wśród
A teraz zadajcie sobie trud
I odgadnijcie piątego.
W sekrecie wam powiem,
skojarzcie go z przysłowiem.
Szósty natomiast potrafił
w krainę kształtów, barw wprowadzić,
nazywać zalety, przymioty,
na pewno już coś wiesz o tym.
Ostatnich synów poznacie
dopiero w starszej klasie.
Teraz przez 45 minut
dowiemy się coś więcej o szóstym synu.
Ustne odpowiedzi uczniów na zadane pytania:
O jakiej damie mowa? (gramatyka)
Jak nazywają się jej synowie? (liczebnik, rzeczownik, czasownik, przyimek, przymiotnik)
Przypomnienie ostatnich słów wierszyka, gdzie jest mowa, że lekcja poświęcona będzie szóstemu synowi – przymiotnikowi. Podanie celu lekcji.
Zapisanie tematu do zeszytu: Formy odmiany przymiotnika
II. Część właściwa (25 minut)
Odsłonięcie na tablicy wcześniej napisanego fragmentu „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza i rozdanie kartek z tekstem.
W środku kwiatów, jak pełnia między gwiazdami
Krągły słonecznik licem wielką, gorejącą
Od wschodu do zachodu kręci się za słońcem,
Pod płotem wąski, długi, wypukły pagórki
Bez drzew, krzewów i kwiatów: ogród na ogórki.
Pięknie wyrosły: liściem wielkiego, rozłożystego,
Okryły grządkę jakby kobiercem fałdzistym.
Wydanie polecenia:
Wyszukajcie przymiotniki i poprawcie błędy, pewnie zakochanego zecera.
Uczniowie powinni zauważyć, że w drugim wersie zecer pomylił rodzaj, w czwartym liczbę, a w szóstym przypadek.
Poprawianie błędów
- drugi wers powinien brzmieć:
Krągły słonecznik licem wielkim, gorejącym
- czwarty:
Pod płotem wąskie, długie, wypukłe pagórki
- szósty:
Pięknie wyrosły: liściem wielkim, rozłożystym
Nauczyciel pyta, od czego więc zależy liczba, rodzaj i przypadek przymiotników?
Uczniowie odpowiadają, że od liczby, rodzaju i przypadka określanego przez te przymiotniki rzeczownika.
Zawieszenie na tablicy narysowanej na kartonie zabawnej historyjki
(Głównie chodzi o to, aby na rysunku były rzeczowniki rodzaju męskiego i nijakiego nieżywotne, rzeczownik rodzaju żeńskiego żywotny i rzeczownik rodzaju męskiego żywotny)
Omawianie zaistniałej na rysunku sytuacji – ćwiczenia ustne.
Rozdanie kartek – ćwiczenia z lukami.
Wydanie polecenia
W wykropkowane miejsca wpiszcie przymiotniki (np. piękny kapelusz, zazdrosna lub zarozumiała lub elegancka pani, krzywe kolo, uprzejmy lub surowy policjant) …