Dodaj publikację
Autor
Anna Kasicka-Kłos
Data publikacji
2009-01-06
Średnia ocena
5,00
Pobrań
137

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

  Publikacja zawiera informacje o przemianach w kształceniu specjalnym - od kształcenia specjalnego na bazie szkoły specjalnej, poprzez integrację w szkołach ogólnodostępnych aż do nowego modelu kształcenia - włączania.
 Pobierz (pdf, 116,8 KB)

Podgląd treści

OD IZOLACJI DO INTEGRACJI –

PRZEMIANY W KSZTAŁCENIU SPECJALNYM


Kształcenie specjalne na bazie szkoły specjalnej

Szkoła specjalna wyodr(cid:1)bniała si(cid:1) stopniowo z ogólnego systemu szkolnictwa ju(cid:2) w

XIX wieku. W tym wła(cid:3)nie okresie kształcenie specjalne realizowano w głównej mierze na

bazie szkoły specjalnej. Rozwój placówek specjalnych typu segregacyjnego trwał do lat

sze(cid:3)(cid:4)dziesi(cid:5)tych XX wieku. W drugiej połowie XX wieku nast(cid:5)piło znaczne poszerzenie

zakresu poj(cid:1)cia kształcenia specjalnego i przenoszenie jego realizacji równie(cid:2) poza placówk(cid:1)

specjaln(cid:5). Zacz(cid:1)to te(cid:2) coraz cz(cid:1)(cid:3)ciej mówi(cid:4) o systemie kształcenia i pomocy specjalnej, gdy(cid:2)

wobec niektórych dzieci wskazane jest podj(cid:1)cie kształcenia specjalnego, innym za(cid:3) potrzebna

jest tylko pomoc specjalna (Kosakowski, 2003).

Przez poj(cid:1)cie kształcenia specjalnego niektórzy autorzy rozumiej(cid:5) kształcenie ogólne i

zawodowe oraz proces rewalidacji. Obok wyposa(cid:2)enia ucznia w wiadomo(cid:3)ci, umiej(cid:1)tno(cid:3)ci i

postawy wa(cid:2)ne staje si(cid:1) kompensowanie, korygowanie i usprawnianie zaburzonych procesów

psychicznych i fizycznych (Stawowy-Wojnarowska, 1989).

Termin „szkoła specjalna” jest poj(cid:1)ciem nadrz(cid:1)dnym w stosunku do szkół specjalnych

poszczególnych

typów, czyli do szkół dostosowanych do okre(cid:3)lonych

rodzajów

niepełnosprawno(cid:3)ci i wszystkich stopni organizacyjnych. Szkoły podstawowe specjalne

organizowane s(cid:5) oddzielnie dla dzieci z niepełnosprawno(cid:3)ci(cid:5) intelektualn(cid:5) w stopniu lekkim i

dla dzieci z gł(cid:1)bsz(cid:5) niepełnosprawno(cid:3)ci(cid:5) intelektualn(cid:5) – s(cid:5) to tzw. szkoły (cid:2)ycia. W praktyce

taka segregacja uczniów nie jest (cid:3)ci(cid:3)le respektowana. Przy doborze kandydatów wi(cid:1)ksz(cid:5) rol(cid:1)

bowiem odgrywa poziom rozwoju społecznego dziecka oraz mo(cid:2)liwo(cid:3)ci pokonania barier

percepcyjno-motorycznych, charakterologicznych i innych (Cytowska, 2002).

Kształcenie

specjalne

jest

cz(cid:1)sto uto(cid:2)samiane

z

segregacj(cid:5)

i

izolacj(cid:5)

niepełnosprawnych (Hulek, 1993). Szkolnictwo segregacyjne miało jednak niew(cid:5)tpliwe

zalety. Wyrosły w nim kadry nauczycieli wysoko kwalifikowanych i oddanych pracy

z dzie(cid:4)mi niepełnosprawnymi. Wypracowano te(cid:2) wiele specyficznych metod nauczania,

dzi(cid:1)ki którym wychowankowie

szkół

specjalnych osi(cid:5)gn(cid:1)li podstawowy poziom

wykształcenia i zostali przygotowani do podj(cid:1)cia pracy zawodowej. Segregacja z pewno(cid:3)ci(cid:5)

w bardziej bezpieczny i efektywny sposób zapewniała wykorzystanie (cid:3)rodków materialnych

przeznaczonych dla uczniów niepełnosprawnych. Równie wa(cid:2)ne jest to, (cid:2)e uczniowie w

szkołach specjalnych osi(cid:5)gali zazwyczaj pozycj(cid:1) i godno(cid:3)(cid:4), do której mogliby z trudem

aspirowa(cid:4) w szkołach ogólnodost(cid:1)pnych (Stobart, 2000).

Stworzenie edukacji specjalnej miało mimo wszystko swoje minusy. Pokolenia dzieci

sprawnych dojrzewały bez (cid:3)wiadomo(cid:3)ci

istnienia rówie(cid:3)ników z ró(cid:2)nego rodzaju

niepełnosprawno(cid:3)ciami. Wad(cid:5) obecnego systemu szkolnictwa specjalnego jest zwłaszcza jego

sztywno(cid:3)(cid:4) (dostosowanie tylko do okre(cid:3)lonego modelu niepełnosprawno(cid:3)ci). Nie stwarza on

równie(cid:2) wła(cid:3)ciwych warunków do rozwoju bardzo wielu dzieciom niepełnosprawnym, a

jednocze(cid:3)nie jest (cid:6)ródłem poczucia izolacji społecznej i upo(cid:3)ledzenia (Ko(cid:3)cielska, 1994).

Nale(cid:2)y zaznaczy(cid:4), (cid:2)e system kształcenia specjalnego w Polsce nigdy nie miał

charakteru (cid:3)ci(cid:3)le segregacyjnego. Zale(cid:2)nie od rodzaju niepełnosprawno(cid:3)ci spory odsetek osób

niepełnosprawnych pozostawał w szkole ogólnodost(cid:1)pnej, a …