Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szymon Solak
Konspekty z wiedzy o społeczeństwie
do działu „Przekształcenia ustroju gospodarczego”
dla klasy II gimnazjum
do podręcznika i zeszytu ćwiczeń
I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.
SZYMON SOLAK Data 21.11.2005
Konspekt lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klas III A i III B gimnazjum
Temat: Przekształcenia ustroju gospodarczego w Polsce po 1989 roku – plan Balcerowicza
Cel ogólny: Przybliżenie uczniom charakteru zmian jakie zaszły w Polsce po 1989 roku
w sferze gospodarki
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - podać cechy charakterystyczne gospodarki centralnie zarządzanej
- porównać cechy gospodarki centralnie zarządzanej z gospodarką rynkową
- omówić rolę postaci Tadeusza Mazowieckiego i Leszka Balcerowicza dla
przemian polityczno – gospodarczych w Polsce przełomu lat osiemdziesiątych
i dziewięćdziesiątych XX w. w Polsce
- omówić oraz ocenić plan Balcerowicza i jego skutki społeczno – gospodarcze
Środki dydaktyczne: podręcznik I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.
Metody: rozmowa nauczająca, dyskusja
Tok lekcji
5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
5’ Sprawdzenie zadania domowego
25’ Lekcja właściwa.
Podanie tematu lekcji. Podyktowanie zagadnień klasie.
1. Gospodarka centralnie zarządzana – cechy charakterystyczne
2. Sytuacja w Polsce pod koniec lat osiemdziesiątych
3. Powołanie rządu Tadeusza Mazowieckiego – początki budowy gospodarki rynkowej
w Polsce
4. Plan ministra Leszka Balcerowicza i jego skutki społeczno – gospodarcze
Omówienie przez nauczyciela podyktowanych zagadnień
5’ Rekapitulacja pierwotna
- Podaj cechy gospodarki centralnie zarządzanej. Jak oceniasz jej efektywność ekonomiczną?
- Czym charakteryzuje się gospodarka rynkowa?
5’ Podanie zadania domowego
Jakie skutki dla gospodarki społeczeństwa miała realizacja programu stabilizacji – uzasadnij.
SZYMON SOLAK Data 28.11.2005
Konspekt lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klas III A i III B gimnazjum
Temat: Produkt krajowy brutto (PKB)
Cel ogólny: Przybliżenie uczniom mechanizmów funkcjonowania gospodarki rynkowej.
Cel kluczowy: Rozwiązywanie twórcze problemów
Uczeń umie: - omówić pojęcie produktu krajowego brutto
- podać oraz omówić wskaźniki ważne dla oceny stanu gospodarki
- omówić pojęcia: inflacja, recesja
- wskazać priorytety polskiej polityki gospodarczej
Środki dydaktyczne: podręcznik I. Kuczałek, D. Ura, M. Urban, Wiedza o społeczeństwie,
Warszawa 2000.
Metody: rozmowa nauczająca, praca uczniów z podręcznikiem pod kierunkiem nauczyciela
Tok lekcji
5’ Czynności organizacyjne. Sprawdzenie listy obecności.
5’ Rekapitulacja wtórna
- Podaj cechy gospodarki centralnie zarządzanej. Jak oceniasz jej efektywność ekonomiczną?
- Czym charakteryzuje się gospodarka rynkowa?
- Na czym polegał plan ministra Leszka Balcerowicza?
- Wskaż skutki społeczno – gospodarcze omawianego planu?
20’ Lekcja właściwa.
Podanie tematu lekcji. Podyktowanie zagadnień klasie.
1. Produkt krajowy brutto.
2. …