Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anulka83, 2010-05-20
Podobny scenariusz jest zamieszczony na stronie www.eduforum.pl/modules, a autorką jest Halina Polak – Wąsowska.
Epifora, 2011-09-11, ocena:
To żenujące, że ktoś wkleja cudzą pracę i podpisuje to własnym imieniem i nazwiskiem. Scenariusz pochodzi z książki nauczyciela "Między nami" do klasy czwartej GWO, a został napisany przez Irenę i Bogusława Szpytów.
iluka, 2012-07-26, ocena:
ZNAM TEN SCENARIUSZ z Książki dla nauczyciela dla klasy czwartej do serii Między nami wydawnictwa GWO!!!
Meridiana, 2015-02-08
Pierwsza strona to dzieło pani Joanny, ale dalsza część to już scenariusz z GWO.
Konspekt do lekcji języka polskiego w klasie IV.
TEMAT: Pinokio - pajac z drewna.
Cel ogólny: Uświadomienie uczniom, że dzieło literackie to utwór przemyślany
i wszystkie jego elementy są celowe i dopasowane.
Cele operacyjne: Uczeń zna:
- lekturę Carlo Collodiego pt. „ Pinokio”,
- historię drewnianego pajaca,
- nazwy cech charakteru i osobowości.
Uczeń rozumie:
- konieczność brania odpowiedzialności za swoje czyny,
- zasady życia w rodzinie i społeczeństwie,
- celowe zabiegi autora.
Uczeń potrafi:
- gromadzić słownictwo charakteryzujące Pinokia,
- porównywać cechy drewna z cechami pajaca,
- dokonać oceny postępowania bohatera.
Metody: instruktaż, praca z książką, zajęcia praktyczne, pogadanka, asocjogram,
metoda śnieżnej kuli.
Pomoce: książka C. Collodiego „ Pinokio”, karton szarego papieru, kawałki
drewna.
Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.
I. Wstęp
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji,
- pogadanka.
W literaturze nic się nie dzieje przypadkowo. Autor utworu literackiego stara się, by wszystkie elementy świata przedstawionego znalazły uzasadnienie
i wpasowały się w tok powieści. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Pinokio
został wystrugany z drewna. Jeśli bacznie przyjrzymy się drewnu jako materiałowi, to zauważymy, że podkreśla cechy charakteru i osobowości pajaca, które są dla niego istotne.
II. Rozwinięcie.
1. Przyjrzyjmy się kawałkom drewna i spróbujmy określić jakie cechy
posiada ten materiał. Obejrzyjmy go, postukajmy nim.
2. Uczniowie z pomocą nauczyciela gromadzą słownictwo charakteryzujące
drewno. Zapis na kartonie .
Drewno jest: twarde, kruche, łamliwe, lekkie, łatwo palne, niezbyt trwałe, łatwo można je obrabiać i kształtować, wydaje głuchy i pusty dźwięk .
3. Teraz uczniowie spróbują porównać cechy drewna i cechy charakteru
Pinokia . Pracując w małych grupach gromadzą pomysły na kartkach
( metoda śniegowej kuli ).
Dzieci , które udzielają odpowiedzi zapisują je na tablicy. Nauczyciel
czuwa nad poprawnością zapisu. Dzieci wpisują notatkę do zeszytu.
twarde - zatwardziały w postępowaniu, uparty, krnąbrny, nieposłuszny
kruche - łamie dane słowo, jego dobra wola jest krucha i nietrwała
łamliwe- szybko zapomina o postanowieniu wytrwania w dobrym
lekkie- jest lekkoduchem, chce czerpać z życia same przyjemności,
lekceważy innych, ich rady i bezinteresowną przyjaźń
ma drzazgi- potrafi zranić nawet najbliższe osoby, zadaje ból ojcu i Wróżce
daje się łatwo kształtować- ulega namową kolegów,, zmienia swoje dobre
zamiary, jest łatwowierny i naiwny, daje się oszukiwać kolegom
wydaje pusty dźwięk- szybko zapomina o miłości, wdzięczności, jest
głuchy na dobre rady i ostrzeżenia
ciepłe- pomimo negatywnych cech Pinokio ma w sobie naturalne ciepło,
jest dobry, choć jego wady nie pozwalają się mu zmienić
III. Podsumowanie.
1. Uczniowie …