Dodaj publikację
Autor
Joanna Lipińska
Data publikacji
2010-05-18
Średnia ocena
2,71
Pobrań
600

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć z języka polskiego, dotyczy on omówienia lektury Pinokio Carlo Collodiego, do realizacji w klasach IV.
 Pobierz (doc, 30,5 KB)

Komentarze

Anulka83, 2010-05-20

Podobny scenariusz jest zamieszczony na stronie www.eduforum.pl/modules, a autorką jest Halina Polak – Wąsowska.

Epifora, 2011-09-11, ocena:

To żenujące, że ktoś wkleja cudzą pracę i podpisuje to własnym imieniem i nazwiskiem. Scenariusz pochodzi z książki nauczyciela "Między nami" do klasy czwartej GWO, a został napisany przez Irenę i Bogusława Szpytów.

iluka, 2012-07-26, ocena:

ZNAM TEN SCENARIUSZ z Książki dla nauczyciela dla klasy czwartej do serii Między nami wydawnictwa GWO!!!

Meridiana, 2015-02-08

Pierwsza strona to dzieło pani Joanny, ale dalsza część to już scenariusz z GWO.

Podgląd treści


Konspekt do lekcji języka polskiego w klasie IV.

TEMAT: Pinokio - pajac z drewna.

Cel ogólny: Uświadomienie uczniom, że dzieło literackie to utwór przemyślany
i wszystkie jego elementy są celowe i dopasowane.

Cele operacyjne: Uczeń zna:
- lekturę Carlo Collodiego pt. „ Pinokio”,
- historię drewnianego pajaca,
- nazwy cech charakteru i osobowości.

Uczeń rozumie:
- konieczność brania odpowiedzialności za swoje czyny,
- zasady życia w rodzinie i społeczeństwie,
- celowe zabiegi autora.

Uczeń potrafi:
- gromadzić słownictwo charakteryzujące Pinokia,
- porównywać cechy drewna z cechami pajaca,
- dokonać oceny postępowania bohatera.

Metody: instruktaż, praca z książką, zajęcia praktyczne, pogadanka, asocjogram,
metoda śnieżnej kuli.

Pomoce: książka C. Collodiego „ Pinokio”, karton szarego papieru, kawałki
drewna.

Formy pracy: grupowa, indywidualna, zbiorowa.

I. Wstęp
- sprawdzenie obecności,
- podanie tematu lekcji,
- pogadanka.

W literaturze nic się nie dzieje przypadkowo. Autor utworu literackiego stara się, by wszystkie elementy świata przedstawionego znalazły uzasadnienie

i wpasowały się w tok powieści. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że Pinokio
został wystrugany z drewna. Jeśli bacznie przyjrzymy się drewnu jako materiałowi, to zauważymy, że podkreśla cechy charakteru i osobowości pajaca, które są dla niego istotne.

II. Rozwinięcie.

1. Przyjrzyjmy się kawałkom drewna i spróbujmy określić jakie cechy
posiada ten materiał. Obejrzyjmy go, postukajmy nim.

2. Uczniowie z pomocą nauczyciela gromadzą słownictwo charakteryzujące
drewno. Zapis na kartonie .

Drewno jest: twarde, kruche, łamliwe, lekkie, łatwo palne, niezbyt trwałe, łatwo można je obrabiać i kształtować, wydaje głuchy i pusty dźwięk .

3. Teraz uczniowie spróbują porównać cechy drewna i cechy charakteru
Pinokia . Pracując w małych grupach gromadzą pomysły na kartkach
( metoda śniegowej kuli ).
Dzieci , które udzielają odpowiedzi zapisują je na tablicy. Nauczyciel
czuwa nad poprawnością zapisu. Dzieci wpisują notatkę do zeszytu.

twarde - zatwardziały w postępowaniu, uparty, krnąbrny, nieposłuszny

kruche - łamie dane słowo, jego dobra wola jest krucha i nietrwała

łamliwe- szybko zapomina o postanowieniu wytrwania w dobrym

lekkie- jest lekkoduchem, chce czerpać z życia same przyjemności,
lekceważy innych, ich rady i bezinteresowną przyjaźń
ma drzazgi- potrafi zranić nawet najbliższe osoby, zadaje ból ojcu i Wróżce

daje się łatwo kształtować- ulega namową kolegów,, zmienia swoje dobre
zamiary, jest łatwowierny i naiwny, daje się oszukiwać kolegom

wydaje pusty dźwięk- szybko zapomina o miłości, wdzięczności, jest
głuchy na dobre rady i ostrzeżenia

ciepłe- pomimo negatywnych cech Pinokio ma w sobie naturalne ciepło,
jest dobry, choć jego wady nie pozwalają się mu zmienić

III. Podsumowanie.

1. Uczniowie …