Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Mgr Edyta Pawłowicz
SCENARIUSZ LEKCJI
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Bartoszycach – klasa I WZ a
( religia – 27.05.2010 r.)
I Część ogólna
1. Temat: SZANUJ OJCA SWEGO I MATKĘ SWOJĄ.
2. Cel ogólny: Właściwe rozumienie sensu IV Przykazania Bożego.
3. Cele operacyjne: Uczeń:
-wyjaśnia, w jaki sposób współczesna młodzież traktuje swoich
rodziców;
- wskazuje , jak młody człowiek powinien traktować rodziców ;
- określa, jakie czynniki maja wpływ na wzajemne relacje
rodziców i dzieci ;
- udziela konkretnych rad służących polepszeniu kontaktów z
rodzicami;
- wymienia sposoby wyrażania szacunku dla rodziców.
4. Ilość jednostek lekcyjnych: 1
5. Metody: - Metaplan
- Burza mózgów
- Pogadanka
6. Formy: - Indywidualna
- Grupowa
7. Środki dydaktyczne: - „ Dzisiejsza młodzież widziana oczyma nastolatki”- wypowiedz
nastolatki zamieszczona jako komentarz do pewnego artykułu
na jednym z portali internetowych;
- karty pracy
II Część szczegółowa
1. Czynności wstępne:
- wspólna modlitwa
- przywitanie uczniów
- sprawdzenie obecności
2. Wprowadzenie:
• Proszę uczniów o wysłuchanie wypowiedzi młodej dziewczyny na temat współczesnej młodzieży i jej trudnej relacji z rodzicami.
• Zapowiadam, iż w kontekście tego co usłyszeli przed chwilą, podczas dzisiejszego spotkania postaramy się wspólnie odpowiedzieć sobie na pytanie, co to znaczy szanować swoich rodziców.
• Po ustnym sformułowaniu tematu zostaje on zapisany na tablicy i przez uczniów w zeszytach.
3. Rozwinięcie:
• Proszę aby uczniowie w grupach, wypełnili przygotowane dla nich karty pracy, zawierające następujące pytania:
W jaki sposób młodzież traktuje swoich rodziców?
- jak jest?
-jak być powinno?
- dlaczego nie jest tak jak być powinno?
- co zrobić, aby było tak jak być powinno?
• Po wykonaniu przez uczniów polecenia lider każdej grupy odczytuje odpowiedzi na poszczególne pytania.
• Reasumując wypowiedzi poszczególnych grup zwracam uwagę na często nieprawidłowe relacje jakie istnieją pomiędzy dziećmi i rodzicami, na przyczyny takich relacji podawane przez młodzież.
• Następnie proszę uczniów, aby sformułowali konkretne rady, jakich chcieli by udzielić rodzicom w celu polepszenia ich kontaktu z własnymi dziećmi. Rady te zostają zapisane w zeszytach.
• Podsumowując pracę uczniów zwracam uwagę na to, że większość z nich też w przyszłości pewnie będzie rodzicami. Tak więc te rady odnoszą się także do nich... Bo rodzicem człowiek staje się nie w momencie, gdy dowiaduje się o poczęciu dziecka, ale od momentu swojego świadomego życia, kiedy przygląda się swoim rodzicom i to od nich uczy się być w przyszłości ojcem lub matką. Bóg wyszedł z założenia, że nie można być …