Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego w klasie IV (45min.)
Temat: Który ze słowików był cenniejszy i dlaczego?
Baśń H. Ch. Andersena pt. „Słowik”.
Metody i formy organizacyjne: pogadanka, problemowa, oglądowa, praca z tekstem;
praca jednostkowa, praca w parach.
Materiały: ksero z fragmentami baśni H. Ch. Andersena pt. „Słowik”, plansze
z narysowanymi słowikami, krzyżówki, ilustracje, karteczki z narysowanymi
ptakami dla każdego ucznia, kartki do pisania na brudno, flamastry.
|TOK LEKCJI |UMIEJĘTNOŚCI |
|Rozdaję wszystkim uczniom krzyżówkę. Poprzez hasło- rozwiązanie, |- wykorzystanie nabytej wiedzy |
|nawiązuję do tematu lekcji (słowik) | |
| | |
|Załącznik 1 | |
| | |
|Zapisuję temat lekcji na tablicy. Uczniowie przepisują | |
| | |
|6 min. | |
|Rozdaję skserowane fragmenty baśni i proszę, by wszyscy uczniowie | |
|przeczytali tylko zaznaczone fragmenty i wyszukali, podkreślili | |
|cechy zewnętrzne dwóch słowików | |
| | |
|(Jak wyglądały słowiki?) | |
|Wyjaśniam, że cechy zewnętrzne należy wpisać na zewnątrz konturów | |
|ptaszka, cechy wewnętrzne będą wpisywane wewnątrz. | |
| | |
|Załącznik 2 | |
| | |
|Uczniowie czytają fragmenty baśni po cichu i wypisują cechy słowików| |
|na karteczkach z narysowanymi ptaszkami. Każdy pracuje samodzielnie.| |
| | |
|Chętni uczniowie odczytują swoją notatkę. Zapisują cechy na dużych | |
|planszach umieszczonych na tablicy. Wszyscy uzupełniają swoje |ciche czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie w tekście konkretnych |
|notatki- rysunki |informacji |
| | |
|13 min. | |
| |ćwiczenia w notowaniu |
| | |
|Proszę wszystkich uczniów o wyszukanie w zaznaczonych fragmentach |ciche czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie w treści konkretnych |
|informacji o cechach wewnętrznych słowików. |informacji |
| | |
|(Jakimi cechami odznaczały się słowiki?) |kształcenie zdolności myślenia, wnioskowania, interpretowania |
| |treści. |
|Uczniowie czytają i wypisują cechy wewnętrzne na swoich karteczkach.| |
| |bogacenie słownictwa czynnego |
|Chętni uczniowie odczytują swoje notatki. Zapisują propozycje na | |
|dużych planszach. Wszyscy uzupełniają notatki- rysunki. |ćwiczenia w notowaniu |
| | |
|13 min. | |
|Proszę uczniów o ustne porównanie dwóch słowików na podstawie |ćwiczenia w zrozumiałym formułowaniu myśli |
|sporządzonych plansz (cechy zewnętrzne i wewnętrzne). | |
| |ćwiczenia w poprawnym budowaniu wypowiedzi ustnej |
|(Wypowiadają się chętni uczniowie). | |
| | |
|3 min. | |
|Zadaję uczniom pytanie: |ćwiczenia w pisaniu krótkiej wypowiedzi |
|Który ze słowików był cenniejszy | |
|i dlaczego? |wnioskowanie |
|Wyjaśniam słowo- cenny. | |
| …