Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Olejniczak-Wrońska
Data publikacji
2012-03-26
Średnia ocena
0,00
Pobrań
100

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji dla klasy II z publicystyki pozytywizmu - B. Prus . Felieton, stereotyp.
 Pobierz (doc, 217,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE II

PROGRAM NAUCZANIA:

ZOPERACJONALIZOWANE CELE EDUKACYJNE:

WIEDZA: Uczeń
• czyta ze zrozumieniem teksty publicystyki XIX- wiecznej;
• wyjaśnia, czym jest stereotyp;
• zna literackie przykłady prezentowania wad Polaków;
• wyjaśnia pojęcie felietonu;
UMIEJĘTNOŚCI:
• analizuje, interpretuje fragmenty tekstu publicystycznego;
• wskazuje cechy narodowe Polaków ukazane w felietonie;
• podaje przykłady stereotypów;
• ustosunkowuje się do przedstawionego w felietonie obrazu Polaka;
• odróżnia stereotypy od dyskryminacji
• wyszukuje odpowiednie cytaty ;
POSTAWA:
• Dochodzi do refleksji, że stereotypy są szkodliwe, sugerują krzywdzącą, niesprawiedliwą ocenę, przyczyniają się do dzielenia ludzi na określone kategorie
• Jacy jesteśmy? Jaka jest prawda o Polakach?
METODA PRACY:
• pogadanka heurystyczna, dyskusja, erotematyczna właściwa, praca z tekstem
FORMA PRACY:
• zbiorowa
• indywidualna

TEMAT LEKCJI:
CZY PRUS POKAZUJE W SWOIM FELIETONIE PRAWDĘ O POLAKACH? ANALIZA FRAGMENTU „KRONIK TYGODNIOWYCH”.

|Faza |Czynności |Czynności |Srodki dydaktyczne |Ocena skuteczności |
|Lekcji |nauczyciela |ucznia | | |
| |- Sprawdza listę obecności uczniów | | | |
| |-Zaznacza ewentualne nieprzygotowania | | | |
| |- pyta, co oznaczają wypisane na tablicy | | | |
| |związki wyrazowe i wyrazy : | | | |
| |udawać Greka | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |francuski piesek |udawać głupiego, naiwnego, udawać, że się o | | |
| |siedzieć jak na tureckim kazaniu |niczym nie wie | | |
| |ocyganić |delikatny, kapryśny, wybredny |Tablica, ewentualnie | |
| |Co łączy te związki wyrazowe? |przysłuchiwać się czemuś, nic nie rozumiejąc |słownik frazeologiczny; | |
| | |okłamać, oszukać | | |
| | |- Mają negatywny wydźwięk, związane są z | | |
| |- Jak nazywamy takie uogólnienia, |różnymi narodowościami , upraszczają | | |
| |uproszczony sposób myślenia, odnoszący |postrzeganie różnych nacji | | |
| |się do jakiś grup społecznych |- Stereotypy | | |
|[pic] |Inne są stereotypy dotyczące widzenia | | | |
| |własnej grupy, narodu a inne obcych. | | | |
| |- Jak są wiedzeni Polacy w innych | | | |
| |państwach? | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| |Jak sami siebie |- podkreśla, że bywają oni często widziani w | | |
| |postrzegamy ? |sposób negatywny | | |
| | | | | | …