Dodaj publikację
Autor
Beata Sułkowska Liszka
Data publikacji
2015-06-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
111

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz lekcji z fizyki "Światło i jego właściwości".
 Pobierz (docx, 19,8 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji fizyki

Klasa: 3 klasa gimnazjum

Nauczyciel prowadzący lekcję: Beata Sułkowska Liska

Temat: Światło i jego właściwości.

Cele lekcji

Uczeń:

-umie odczytać dane z tabeli,

-wie, umie posługiwać się pojęciami: promień świetlny, ośrodek optyczny, ośrodek optycznie jednorodny,

- uczeń wskazuje w otaczającej rzeczywistości przykłady prostoliniowego rozchodzenia się światła,

-uczeń umie zademonstrować zjawisko cienia i półcienia,

-wyjaśnia powstawanie cienia i półcienia w ośrodku jednorodnym,

wie, że światło w ośrodku jednorodnym optycznie rozchodzi się po liniach prostych.

umie podać doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła

wie, że światło rozchodzi się w próżni i w ośrodkach przezroczystych.

umie wyjaśnić powstawanie cienia.

-potrafi wyjaśnić zaćmienie Słońca i Księżyca.

-stosuje do obliczeń związek miedzy długością i częstotliwością fali, rozróżnia wielkości dane i szukane, przelicza wielokrotności,

wie, że największą prędkość ma światło w próżni, zna jej wartość.

wie, że prędkość światła uwarunkowana jest gęstością optyczną ośrodka.

zna wartości tej prędkości dla różnych ośrodków,

-posługuje się informacjami nt. zasad ochrony narządu wzroku.

Metody nauczania

Metody podające:

-wyjaśnienie; ustne podanie materiału przez nauczyciela podyktowanie uczniom najważniejszych punktów do zeszytu, według których uczniowie przygotowują się do lekcji,

-pogadanka, dyskusja; objaśnienie nowego materiału za pomocą pytań z wykorzystaniem doświadczenia uczniów,

-praca z podręcznikiem; zadanie uczniom do przeczytania nowego materiału z podręcznika w celu uzyskania odpowiedzi na postawione pytania,

-pokaz, obserwacja; oglądanie doświadczenia obrazującego powstawanie cienia, potwierdzających prostoliniowość rozchodzenia się światła (film)

Metody praktyczne:

-rozwiązywanie ćwiczeń utrwalających poznany materiał.

Formy organizacyjne

Praca zespołowa w grupach, indywidualna.

Środki dydaktyczne:

Konwencjonalne: podręczniki, zeszyty przedmiotowe, tablica, kolorowa kreda, kartki przedstawiające zaćmienia Słońca i Księżyca do wklejenia do zeszytu dla uczniów, prezentacja multimedialna,

Techniczne: słuchowo-wzrokowe (film, wideo).

Plan lekcji

I. Część wprowadzająca (10 minut):

1. Przywitanie pani Dyrektor na lekcji i sprawdzenie obecności.

2. Odpytanie ucznia.

3. Zwrócenie jeszcze raz szczególnej uwagi na falę elektromagnetyczną- światło widzialne (Światło przenosi energię, rozchodzi się także w próżni, szybkość światła w próżni wynosi 300 000 km/s, co to jest optyka „Optyka, czyli nauka o świetle”, jakie mamy źródła światła.

4. Zapisanie tematu lekcji: „Światło i jego właściwości”.

II. Część właściwa (20 minut):Włączam prezentacje na której tłumacze następujące rzeczy.

Pobudzam uczniów do aktywnej pracy. Nagrodą mogą być plusy (minusy) lub ocena w zależności od zaangażowania w pracę. W trakcie pracy podchodzę do uczniów i pomagam w razie trudności.Podaj doświadczalne przykłady potwierdzające prostoliniowość rozchodzenia się światła.Jak powstaje cień? Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Słońca?Wyjaśnij, na czym polega zaćmienie Księżyca?Podaj wartość prędkości światła dla różnych ośrodków (powietrza, wody, szkła …