Dodaj publikację
Autor
Anita Mańka
Data publikacji
2015-10-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
117

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Ważny moment w życiu każdego dziecka - rozpoczęcie nauki w szkole.
 Pobierz (doc, 39,5 KB)

Podgląd treści


Adaptacja dzieci w klasie pierwszej.

Rozpoczęcie nauki w szkole to moment ogromnie ważny w życiu każdego dziecka. Wyczekiwany okres, czasem z radością i niecierpliwością, czasem z obawami, przełomowy, pamiętany przez wiele długich lat. Bardzo ważne jest, by proces adaptacji przebiegał optymalnie – by budował w dziecku globalne poczucie bezpieczeństwa i był bazą do kształtowania późniejszych wieloletnich, pozytywnych doświadczeń związanych z byciem uczniem.
Mogę stwierdzić, że rzadko który dorosły nie jest w stanie przypomnieć sobie swój pierwszy dzień w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Z reguły jest to tak ważne wydarzenie,
że trwale zapisuje się w ludzkiej pamięci. Dobra adaptacja to proces optymalnego przystosowania do nowych warunków, regulacja relacji z otoczeniem, przyswojenie sobie nowych informacji i schematów oraz włączenie ich w swoje funkcjonowanie.
Dziecko spotyka się z sytuacją wymagającą zmian w dotychczasowym sposobie funkcjonowania, w którym dotąd dominowała zabawa. Po przekroczeniu progu szkoły sytuacja zmienia się w sposób dla dziecka odczuwalny. Początkujący uczeń w nowym środowisku czuje się często zagubiony i przestraszony. Spotyka się z nowymi twarzami, nieznajomymi nauczycielami i wieloma sytuacjami, których jeszcze w żuciu nie doświadczył. Dziecko przeżywa trudności i lęki związane z podejmowaniem nowej roli i odnajdywaniem się w nowym środowisku. Według Wincentego Okonia adaptacja społeczna jest to,, proces lub wynik procesu uzyskiwania równowagi między potrzebami jednostki a warunkami otoczenia społecznego; czynniki regulujące prawidłowy przebieg adaptacji społecznej
to uspołecznienie jednostki kształtujące wrażliwość na potrzeby innych ludzi i dobro społeczne, jak również- inteligencja i znajomość własnych możliwości”
Dziecko nie zaczyna uczyć się dopiero w szkole. Uczy się od pierwszych dni swego życia, jednak nauka w szkole różni się zasadniczo od dotychczasowego procesu uczenia się.
Staje się czynnością systematyczną i zorganizowaną. Ma też charakter teoretyczny, gdyż wiele informacji, zasad, reguł dziecko nie może zastosować od razu, niektóre zaś będzie mogło sprawdzić w niedalekiej przyszłości, a niektóre prawie wcale. Ponadto proces uczenia się w szkole naznaczony jest obowiązkiem. Obowiązek ten ma również ogromny wpływ
na adaptację dziecka. Do tej pory pojęcie obowiązku było związane np. z czynnościami bycia dyżurnym w przedszkolu i odbywało się to w atmosferze zabawy i pewnego luzu.
W szkole wszystko odbywa się inaczej. Wiele musi się nauczyć, zapamiętać, wiele czynności wykonać i będzie z nich rozliczane ono samo, osobiście, np. słownie, bądź za pomocą stopni. Dla ucznia klasy I otrzymanie stopnia stanowi zawsze wielkie przeżycie bez względu na to czy jest to ocena, plus, minus, czy słoneczko.
Uczeń dobrze adaptujący się powinien stopniowo poznawać nowe środowisko, uczyć się …