Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Zajęcia dla klasy III
Temat: Bogactwo z rośli. Rośliny okopowe, oleiste, włókniste, zbożowe.
Cele:
Uczennice/ Uczniowie:
-wyjaśnią pojęcia: rośliny okopowe, rośliny oleiste, rośliny, włókniste, rośliny zbożowe,
- rozpoznają i wskażą omawiane rośliny,
- przyporządkują omawiane rośliny do właściwej grupy,
- wymieniają produkty uzyskiwane z omawianych roślin,
- doskonalą umiejętność współpracy w parze
Metody:
praktyczna, problemowa, podająca
Formy:
zbiorowa, indywidualna
Potrzebne materiały:
kilkanaście produktów wytwarzanych z omawianych roślin (kasze, makarony, mąki, oleje, cukier, chipsy buraczane i marchewkowe, lniane nici i materiał, sznurek konopny, pieczywo), po jednej jasnej bułce dla każdego dziecka, zdjęcia omawianych roślin i wytwarzanych z nich produktów lub prezentacja multimedialna na ten temat (np. "Bogactwo z roślin), karta pracy
Przebieg zajęć:
1. Osoba prowadząca rozkłada w sali przygotowane produkty, przypina do nich karteczki z numerami w czterech kolorach - produkty uzyskane z roślin oleistych - kolor niebieski, produkty uzyskane z roślin zbożowych - kolor zielony, produkty uzyskane z roślin okopowych – kolor czarny, produkty uzyskane z roślin włóknistych - kolor czerwony.
2. Uczennice i uczniowie podzieleni na pary przemieszczają się po sali, oglądają przygotowane produkty. Ich zadaniem jest rozpoznanie tych produktów i próba ustalenia, z jakiej rośliny zostały wytworzone. Swoje wnioski każdy uczeń notuje w tabeli z karty pracy. Uczniowie uzupełniają 1., 3., 4. kolumnę tabeli.
3. Omówienie spostrzeżeń dzieci. Ustalenie nazw wszystkich produktów oraz roślin, z których zostały wyprodukowane. W przypadku, gdy żadne dziecko nie zna nazwy produktu lub rośliny, z której on powstał, wiersz pozostaje pusty, zostanie uzupełniony podczas omawiania prezentacji.
4. Wnioski z wykonanego zadania:
- Jakie inne produkty można wytworzyć z roślin, których nazwy pojawiły się w tabeli?
- Co łączy rośliny oznaczone tym samym kolorem? Co z nich wytwarzamy?
- Dlaczego niektóre rośliny pojawiają się w dwóch grupach (np. len, mogłaby też być to kukurydza)?
5. Omówienie prezentacji dotyczącej roślin okopowych, włóknistych, oleistych, zbożowych i pozyskiwanych z nich produktów. Dzieci uzupełniają luki w tabeli i ostatnią jej kolumnę.
6. Wklejeni karty pracy do zeszytu, wykonanie legendy do kart pracy, np.
czarny - rośliny okopowe, czyli takie, które okopujemy ziemią, np. buraki, marchew, ziemniaki
czerwony - rośliny włókniste to te, które mają w łodygach włókna, produkujemy z nich nici, np. len, konopie
niebieskie - rośliny oleiste, z ich nasion tłoczymy olej np. rzepak, len, słonecznik
zielone - rośli zbożowe z ich nasion robimy mąkę, płatki, kaszę są to np. pszenica, jęczmień, proso, kukurydza
Do notatki dzieci mogą zrobić ilustracje.
7. Degustacja olejów. Osoba prowadząca nalewa …