Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
aryps, 2019-03-13, ocena:
Brawo !!!
Konspekt lekcji fizyki
Metryczka:
nauczyciel:
szkoła:
data:
Temat lekcji: Pomiar ciśnienia atmosferycznego. Prawo Pascala.
Dział: Hydrostatyka i aerostatyka.
Klasa: 7a
Czas realizacji:45 minut
Założenia metodyczne:
Cel główny lekcji: Pomiar ciśnienia atmosferycznego w sali lekcyjnej
i w „próżni”. Poznanie treści prawa Pascala. Omówienie
przykładów praktycznego zastosowania prawa Pascala w życiu
codziennym.
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
- Wykorzystanie wielkości fizycznych do opisu poznanych zjawisk.
- Przeprowadzanie doświadczeń i wyciąganie wniosków z otrzymanych wyników.
- Wskazywanie w otaczającej rzeczywistości przykładów zjawisk opisywanych
za pomocą poznanych praw i zależności fizycznych.
Cele operacyjne :
a) na poziomie podstawowym:
Uczeń powinien:
- wiedzieć, co to jest ciśnienie,
- znać jednostkę ciśnienia i wielokrotności,
- rozróżniać pojęcia: ciśnienie, ciśnienie atmosferyczne i ciśnienie hydrostatyczne ,
- przeprowadzać doświadczenie polegające na badaniu przenoszenia w cieczy działającej na nią siły zewnętrznej, korzystając z opisu doświadczenia i przestrzegając zasad bezpieczeństwa; wyciąga wniosek i formułuje prawo Pascala,
- doświadczalnie pokazać prawo Pascala; opisać przebieg pokazu,
- posługiwać się prawem Pascala, zgodnie z którym zwiększenie ciśnienia zewnętrznego powoduje jednakowy przyrost ciśnienia w całej objętości cieczy lub gazu,
- podać przykłady zastosowania prawa Pascala,
- rozwiązać typowe zadania z wykorzystaniem prawa Pascala;
b) na poziomie ponadpodstawowym:
Uczeń umie:
- zaprojektować i przeprowadzić doświadczenie potwierdzające słuszność prawa Pascala dla cieczy lub gazów; opisać jego przebieg oraz analizuje i ocenia wynik; formułować komunikat o swoim doświadczeniu,
- opisać zastosowanie prawa Pascala w prasie hydraulicznej i hamulcach hydraulicznych,
- rozwiązać zadania obliczeniowe lub problemy z wykorzystaniem prawa Pascala,
- wykorzystać informacje pochodzące z analizy przeczytanych tekstów (w tym popularnonaukowych) dotyczących wykorzystywania prawa Pascala w otaczającej rzeczywistości i w życiu codziennym,
Wychowawcze:
- zainteresowanie ucznia fizyką,
- rozwinięcie myślenia twórczego,
- rozwijanie systemu pojęć i opanowanie odpowiedniego języka,
- współuczestniczenie w odkrywaniu podstawowych praw przyrody.
Wykaz pomocy dydaktycznych:
-półkule magdeburskie ( dwie miski ze stali nierdzewnej, pompa próżniowa),
- zestaw Pascala (piłeczka pingpongowa, strzykawka, naczynie z wodą),
- model podnośnika hydrostatycznego (dwie strzykawki, wąż gumowy, statyw),
- zeszyt ćwiczeń , podręcznik i zeszyt przedmiotowy,
- komputer, projektor, prezentacja multimedialna, telefon, aplikacja telefoniczna- barometr i kamera.
Metody pracy:
- elementy wykładu, pokaz doświadczeń, obserwacja, dyskusja, pogadanka
Kompetencje kluczowe:
- uczniowie potrafią formułować sądy oparte na rozumowaniu matematycznym (myślenie matematyczne)
- uczniowie potrafią wykorzystywać wiedzę o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa ( myślenie naukowe)
- uczniowie potrafią ze sobą współpracować (praca zespołowa).
Przebieg lekcji:
Etapy …