Dodaj publikację
Autor
Renata Sochacka
Data publikacji
2019-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
16

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Formy demokracji
 Pobierz (docx, 16,0 KB)

Podgląd treści

Konspekt do lekcji wiedzy o społeczeństwie

TEMAT: Formy demokracji

CELE LEKCJI:Cel ogólnyPoznanie różnych form uczestnictwa obywateli w życiu publicznym w państwie demokratycznym i zrozumienie, że poprzez działalność w takich formach sami możemy wpływać na kształt polityczny i społeczny swojego kraju.Cele szczegółowe:uczeń po skończonej lekcji:- wymienia bezpośrednie i pośrednie formy życia publicznego i potrafi wskazać zasadniczą różnicę między tymi formami - definiuje i charakteryzuje poszczególne formy życia publicznego- potrafi korzystać z materiałów źródłowych: podręcznik, Konstytucja RP, ustawy i teksty źródłowe- potrafi napisać list otwarty i petycję- przedstawia w jaki sposób zamierza w przyszłości uczestniczyć w życiu publicznymMETODY PRACY:- burza mózgów- praca z tekstami źródłowymi- pod kierunkiem nauczyciela

FORMY PRACY- indywidualna- grupowa- zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:PodręcznikMateriały źródłowe -Konstytucja RPTOK LEKCJI1. Sprawdzenie listy obecności2. Przypomnienie definicji demokracji – demokracja to forma ustroju państwa, w którym obywatele tego państwa sprawują władzę w sposób bezpośredni lub za pośrednictwem swoich przedstawicieli.3. Podanie tematu lekcji – „Formy demokracji”4. Burza mózgów – uczniowie odpowiadają na pytanie:W jakich to formach życia publicznego mogą brać udział wszyscy obywatele i w ten sposób rządzić państwem? (odpowiedzi zapisywane są na tablicy)Które z tych form przez was wymienionych są formami bezpośrednimi – czyli takimi, dzięki którym my sami rządzimy państwem, a które zaliczymy do form pośrednich (system przedstawicielski) – czyli takich, w których przedstawiciele przez nas wybrani, podejmują za nas decyzje

5. Proszę w zeszytach w formie tabeli wpisać w jednej kolumnie bezpośrednie formy demokracji, a w drugiej – pośrednie formy demokracji6. Przyjrzymy się teraz bardziej szczegółowo niektórym z tych form, dlatego proszę podzielimy się na grupy – zespoły 3 i4 osobowe, każda grupa dostanie na kartce zadanie do wykonania i materiały źródłowe, z których można korzystać, m. In. Konstytucję i ustawyOdpowiedzi na pytania proszę wpisać na dużej kartce, w krótkiej formieProszę wybrać lidera grupy, który przestawi daną formę demokracji na forum klasyInstrukcje dla zespołów

Grupa I „Referendum”Jesteście grupą ekspertów. Na podstawie tekstu z podręcznika str. 106, art. 125 Konstytucji RP i fragmentu ustawy z dn. 29 czerwca 1995r. opracujcie w formie plakatu informacje na temat przeprowadzania referendum ogólnokrajowego w Polsce. W przygotowaniu plakatu pomogą Wam postawione niżej pytania:1) Co to jest referendum?2) Kto może brać udział w referendum?3) Kto zarządza referendum?4) Kto może złożyć wniosek o poddaniu określonej sprawy pod referendum?5) Jeżeli wniosek składa grupa obywateli, to ile musi najpierw zebrać głosów poparcia dla swojej inicjatywy?6) Kiedy następuje rozstrzygnięcie referendum?7) Jaki organ państwowy został powołany do sprawdzenia ważności referendum?8) W jakim akcie prawnym …