Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja przygotowana i przeprowadzona z okazji Tygodnia Świadomości Dysleksji przez nauczyciela języka polskiego Karolinę Zmysłowską – Kutysz
Temat: Ówczesny czy współczesny, Chińczyk czy Polak uniwersalne reguły ortografii swej ojczystej znać powinien.
Czas realizacji: 90 minut
Lekcja powtórzeniowa.
Cel główny:
- wyrobienie świadomości językowej uczniów poprzez wzmożenie czujności ortograficznej
Cele operacyjne
Uczeń:
- zna i podaje reguły ortograficzne przewidziane w podstawie programowej II etapu edukacyjnego,
- potrafi uzasadnić pisownię wyrazu konkretną regułą,
- zna wyjątki od reguł ortograficznych,
- wykorzystuje wiedzę i wyciąga wnioski,
- ćwiczy koncentrację i zapamiętywanie
- współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za wyniki tej pracy
- prezentuje i ocenia efekty pracy swojej i grupy.
Metody i techniki pracy:
Edukacyjna gra planszowa – uczniowie podzieleni są na cztery pięcioosobowe drużyny składające się z lidera i 4 uczniów – pionków. Prowadzący losuje pytania, lider kieruje pionkami, musi jak najszybciej wystawić wszystkich graczy i ma możliwość trzykrotnego poprawienia wypowiedzi ucznia – pionka. Uczeń pionek porusza się po planszy, odpowiada na pytania przygotowane przez nauczyciela lub lidera i ma za zadanie jak najszybciej dotrzeć do bazy.
Formy pracy:
praca z całą klasą, praca w grupach
Pomoce dydaktyczne:
Plansza do gry „Chińczyka”, losy z pytaniami, kolorowe motylki – dobra odpowiedź, czarne motylki – zła odpowiedź, arkusze papieru dla grup do zebrania zdobytych punktów
Przebieg lekcji:
1. Uczniowie po wejściu do klasy siadają w grupach przy stolikach oznaczonych kartkami z napisami żółci, zieloni, niebiescy, czerwoni (nauczyciel wcześniej wybiera liderów grup a dzień przed lekcją odbywa się losowanie drużyn).
2. Po przeprowadzeniu czynności organizacyjnych nauczyciel poleca uczniom zapisanie tematu lekcji, przedstawia jej cele oraz zasady pracy podczas gry w grę edukacyjną.
3. Uczniowie grają w grę planszową. Lider drużyny wykonuje rzut kostką i wskazuje członka swojej drużyny, który wykona ruch na planszy jako pionek. W zależności od pola na jakim się znajdzie uczeń - pionek, odpowiada on na pytanie z przygotowanej przez nauczyciela puli lub na pytanie lidera grupy przeciwnej.
OZNACZENIA NA PLANSZY:
Książki – podanie reguły ortograficznej.
Litery – uzasadnienie pisowni konkretną regułą.
Szary – znajomość wyjątków.
Zebra – pytanie lidera.
Za dobrą odpowiedź na pytanie otrzymuje kolorowego motylka za złą odpowiedź czarnego motylka i musi wrócić na poprzednie miejsce na planszy. Zadaniem grupy jest jak najszybsze wyprowadzenie na trasę wszystkich zawodników i przeprowadzenie ich do bazy a także zgromadzenie jak największej ilości punktów dodatnich. Czas przeznaczony na grę 45 minut
4. Podczas drugiej części lekcji uczniowie oceniają efekty swojej pracy.
Za …