Dodaj publikację
Autor
Karolina Zmysłowska-Kutysz
Data publikacji
2023-05-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
75

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Gra planszowa została przeze mnie przygotowana przy okazji Tygodnia Świadomości Dysleksji. Do jej przeprowadzenia potrzebne jest przygotowanie planszy - wzorowanej na chińczyku. Ja stworzyłam jej dużą wersję - podłogową, ale wystarczy dość duża stolikowa. W opisie zawarłam oznaczenia na planszy podlegające pytaniom - ich rozmieszczenie i częstotliwość jest dowolna i zależy od czasu jaki chcemy poświęcić grze. Nauka poprzez zabawę - to podstawowe założenie tej lekcji.
 Pobierz (docx, 77,9 KB)

Podgląd treści

Lekcja przygotowana i przeprowadzona z okazji Tygodnia Świadomości Dysleksji przez nauczyciela języka polskiego Karolinę Zmysłowską – Kutysz

Temat: Ówczesny czy współczesny, Chińczyk czy Polak uniwersalne reguły ortografii swej ojczystej znać powinien.

Czas realizacji: 90 minut

Lekcja powtórzeniowa.

Cel główny:

- wyrobienie świadomości językowej uczniów poprzez wzmożenie czujności ortograficznej

Cele operacyjne

Uczeń:

- zna i podaje reguły ortograficzne przewidziane w podstawie programowej II etapu edukacyjnego,

- potrafi uzasadnić pisownię wyrazu konkretną regułą,

- zna wyjątki od reguł ortograficznych,

- wykorzystuje wiedzę i wyciąga wnioski,

- ćwiczy koncentrację i zapamiętywanie

- współpracuje w grupie i bierze odpowiedzialność za wyniki tej pracy

- prezentuje i ocenia efekty pracy swojej i grupy.

Metody i techniki pracy:

Edukacyjna gra planszowa – uczniowie podzieleni są na cztery pięcioosobowe drużyny składające się z lidera i 4 uczniów – pionków. Prowadzący losuje pytania, lider kieruje pionkami, musi jak najszybciej wystawić wszystkich graczy i ma możliwość trzykrotnego poprawienia wypowiedzi ucznia – pionka. Uczeń pionek porusza się po planszy, odpowiada na pytania przygotowane przez nauczyciela lub lidera i ma za zadanie jak najszybciej dotrzeć do bazy.

Formy pracy:

praca z całą klasą, praca w grupach

Pomoce dydaktyczne:

Plansza do gry „Chińczyka”, losy z pytaniami, kolorowe motylki – dobra odpowiedź, czarne motylki – zła odpowiedź, arkusze papieru dla grup do zebrania zdobytych punktów

Przebieg lekcji:

1. Uczniowie po wejściu do klasy siadają w grupach przy stolikach oznaczonych kartkami z napisami żółci, zieloni, niebiescy, czerwoni (nauczyciel wcześniej wybiera liderów grup a dzień przed lekcją odbywa się losowanie drużyn).

2. Po przeprowadzeniu czynności organizacyjnych nauczyciel poleca uczniom zapisanie tematu lekcji, przedstawia jej cele oraz zasady pracy podczas gry w grę edukacyjną.

3. Uczniowie grają w grę planszową. Lider drużyny wykonuje rzut kostką i wskazuje członka swojej drużyny, który wykona ruch na planszy jako pionek. W zależności od pola na jakim się znajdzie uczeń - pionek, odpowiada on na pytanie z przygotowanej przez nauczyciela puli lub na pytanie lidera grupy przeciwnej.

OZNACZENIA NA PLANSZY:

Książki – podanie reguły ortograficznej.

Litery – uzasadnienie pisowni konkretną regułą.

Szary – znajomość wyjątków.

Zebra – pytanie lidera.

Za dobrą odpowiedź na pytanie otrzymuje kolorowego motylka za złą odpowiedź czarnego motylka i musi wrócić na poprzednie miejsce na planszy. Zadaniem grupy jest jak najszybsze wyprowadzenie na trasę wszystkich zawodników i przeprowadzenie ich do bazy a także zgromadzenie jak największej ilości punktów dodatnich. Czas przeznaczony na grę 45 minut

4. Podczas drugiej części lekcji uczniowie oceniają efekty swojej pracy.

Za …