Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt lekcji języka polskiego jako obcego
Imię i nazwisko nauczyciela: Justyna Salamon
Data lekcji: 15.05.2023 r.
Temat zajęć: Jak napisać zaproszenie? Ćwiczenia redakcyjne przygotowujące do egzaminu ósmoklasisty.
Poziom nauczania: B1
Czas trwania lekcji: 45 minut
Cele lekcji:
a) językowe:
- (wiedza) znaki interpunkcyjne i ich zastosowanie,
- (wiedza) użycie form biernika,
- (sprawność) poprawne stosowanie znaków interpunkcyjnych w tekstach pisanych, poprawne stosowanie form biernika, rozumienie tekstu pisanego, mówienie, poszerzenie słownictwa, zwiększenie płynności wypowiedzi, redagowanie zaproszeń.
b) pozajęzykowe:
- poznanie/utrwalenie zasad redagowania zaproszenia,
- poznanie sytuacji, kiedy redagujemy zaproszenie.
Materiały i pomoce dydaktyczne:
1) diagram – gwiazda szeryfa
2) wordwall (gra interaktywna)
a) kolejność elementów:
https://wordwall.net/pl/resource/14315307
b) jak zacząć:
https://wordwall.net/pl/resource/34009337/zaproszenie
c) uzupełnij zdania:
https://wordwall.net/pl/resource/6924937/zaproszenie
4) handouty oprac. na podstawie materiałów książek umieszczonych w bibliografii.
Metody pracy: pogadanka, opis twarzy, praca z tekstem, ćwiczenia tekstowe, gra interaktywna, uzupełnianie luk w tekście, redagowanie zdań.
Formy pracy: indywidualne wypowiedzi, praca wspólna,
Przebieg zajęć:
FAZA LEKCJI
DZIAŁANIA
FORMY PRACY
MATERIAŁY/POMOCE
CZAS TRWANIA
I
(receptywna)
- sterowana rozmowa nt. potrzeby redagowania zaproszeń w życiu uczniów,
- krótkie przypomnienie elementów koniecznych do napisania zaproszenia,
- indywidualna,
- grupowa
- pytania ustne,
- diagram na tablicy GWIAZDA SZERYFA,
2-3 minuty
2 minuty
II
(reproduktywna)
- ćwiczenia utrwalające kolejność informacji i słownictwo:
Zadanie interaktywne:
a) kolejność,
b) jak zacząć?
Wybrani uczniowie wykonują zadanie na komputerze. Zapisują poprawne odpowiedzi do zeszytu.
c) uzupełnianie zdań poprawnymi wyrazami. Przepisanie poprawionego zaproszenia do zeszytu.
Rekcja czasownika ZAPROSIĆ/ZAPRASZAM
- (na) kogo?
- (na) co?
BIERNIK
- indywidualna
- grupowa
- gry interaktywne (wordwall)
a)
b)
c)
Na tablicy
1-2 minuty
3-4 minuty
4 minuty
5 minut
III
(reproduktywno- produktywna)
Redagowanie zaproszenia – zadanie egzaminacyjne.
Sprawdzenie i omówienie zadania domowego (Serhii)
- omówienie znaków interpunkcji, utrwalenie nazw,
- indywidualna
- grupowa
- arkusz egzaminacyjny dla uchodźców
- tłumaczenie polecenia na język polski
- handouty
5-8 minut
2-3 minuty
IV
(produktywna)
- uczniowie samodzielnie wpisują brakujące znaki interpunkcyjne w tekście oraz poprawiają błędy ortograficzne,
- uczniowie samodzielnie redagują zaproszenie, stosując reguły przystankowania i poprawnego zapisu
Sprawdź się
- indywidualna
- handouty
10-15 minut
V
(ewaluacja, podsumowanie)
- porównanie indywidualnej pracy studenta z wzorcowym tekstem (interpunkcja) Omówienie zredagowanych zaproszeń.
- grupowa
- handouty
3-5 minut
Praca domowa:
Zredaguj zaproszenie.
Ćwiczenia / pomoce rezerwowe:
użycie biernika (handouty).
Bibliografia:
1. Grzechowska Julia (praca zbiorowa), Teraz egzamin ósmoklasisty. Język polski. Repetytorium, wyd. Nowa Era, 2021.
2. Januszkiewicz Małgorzata, Pisz po polsku, wyd. Język Polski, 2021.
3. Małyska Agnieszka (praca zbiorowa), …