Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Pytania, zadania, zagadki, łamigłówki przyrodniczo - geograficzne 32/38
Kolejna część to zestaw pytań, zadań, zagadek, łamigłówek dla uczniów pierwszego etapu
edukacyjnego, ale młodzież pozostałych może potraktować treści jako swego rodzaju „roz-
rywkę dydaktyczną” i tym samym zweryfikować swoją wiedzę, umiejętności, postawy.
Dariusz Łuszczyk
38. Przyroda z geografią z poznawaniem praw natury dobrze sobie
radzą
Opracowanie przedstawiam w postaci „kart pracy” (do dowolnego wykorzystania), tema-
tycznie związanych z porami roku.
Część 4/1 – lato
Jeśli uzupełnisz zdania „rozrzuconymi” słowami, to na pewno rozpoznasz o
którą porę roku chodzi.
- - - - - - - miesiącem w naszych kalendarzach jest czerwiec.
Dni podczas tej pory roku są cały czas - - - - - - - od nocy.
Słońce nad horyzontem świeci coraz - - - - - - i - - - - - - .
Jest coraz - - - - - - - .
Przedostatni tydzień czerwca to ostatnie dzwonki na - - - - - - .
21.06 to pierwszy dzień kolejnej pory roku jaką jest - - - - .
Zaraz po tej dacie zaczynają się - - - - - - - .
cieplej.
lekcje.
Szóstym dłuższe
dłużej
wyżej.
lato. wakacje.
21.06 to także słowiańskie święto = Noc Kupały, obchodzone w dzień przesile-
nia letniego (na pewno pamiętasz przesilenie zimowe) i najkrótszej tej doby
nocy. Radosne zabawy, tańce, śpiewy, puszczanie przez dziewczęta na wodę ko-
lorowych, oświetlonych wianków, ogniska, wróżby, inne miały zapewnić świętują-
cym zdrowie i wszelki urodzaj.
1. Obejrzyj „filmik” https://www.youtube.com/watch?v=VNQfvD1AEwU posłuchaj komenta-
rza, obejrzyj „obrazki” i „wymyśl” dla nich tytuły nawiązujące do słowiańskiego
święta = Noc Kupały.
--------------------------------------------
--------------------------------------
--------------------------------------------
Rodzaje lasów
Lato to miesiące, w których otaczające nas środowiska przyrodniczo-geograficzne prezen-
tują swój charakter, przydatność, piękno.
Las to obszar = skupisko drzew. Od ich nazw wywodzą się pojęcia rodzajów lasów. Masz
obrazki i pojęcia „leśne”.
1. Zapisz je w postaci kodu: nazwa drzew – nazwa lasu; obraz (jeden przykład
rozwiązano).
A – las iglasty
bór
D – las olsowy
olszyna
C – las brzozowy
brzezina
F – las mieszany
E – las liściasty
B – las dębowy
dąbrowa
--------------
--------------
--------------
--------------
--------------
F - 1
--------------
6
5
4
3
2
1
Dojrzewają na polach
Na polach rolników dojrzewają rośliny: zbożowe, okopowe, oleiste, inne, z których produkuje
się wiele artykułów spożywczych i innych.
1. W tabeli pogrupowano obrazki roślin dojrzewających na polach oraz miejsce do wpisania
(z alfabetycznej …