Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal
Data publikacji
2008-06-18
Średnia ocena
0,00
Pobrań
378

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program zajęć korekcyjnych obejmujący różnicowanie głosek "b" i "p". Głoski dźwięczne i utrata dźwięczności.
 Pobierz (doc, 37,5 KB)

Podgląd treści


Temat: PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH.
GŁOSKI DŹWIĘCZNE I UTRATA DŹWIĘCZNOŚCI. RÓŻNICOWANIE GŁOSEK „b” i „p”.

Cele zajęć:

1. cel korekcyjny:
▪ korekcja percepcji wzrokowej
▪ korekcja percepcji słuchowej
▪ korekcja orientacji w przestrzeni
▪ korygowanie zaburzeń precyzji
▪ korygowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
▪ utrwalanie prawidłowej wymowy głosek „b” i „p”
▪ usprawnianie palców, dłoni i nadgarstka
▪ wyrabianie koncentracji uwagi
▪ wyrabianie funkcji prawidłowego łączenia liter w wyrazach

2. cel dydaktyczny:
▪ wyrównywanie braków w czytaniu i pisaniu liter b-p, sylab, wyrazów i zdań z tymi literami

3. cel terapeutyczny:
▪ zaspokojenie potrzeby akceptacji u dziecka
▪ stwarzanie warunków do uzyskania osiągnięć, uznania
▪ korygowanie postaw lękowych
▪ kształcenie pozytywnego obrazu samego siebie
▪ podkreślenie sukcesów i mocnych stron dziecka

ETAP WŁAŚCIWY

1. Ćwiczenia usprawniające funkcję słuchową oraz kształcące wyobraźnię przestrzenną.
▪ wyodrębnianie zdań w mowie, słów w zdaniach, głosek w słowach.
- tworzenie zdań ze słów podanych przez prowadzącego zajęcia (każdy wyraz rozpoczyna się na „b” lub „p”.
- układanie zdań przez dzieci na podstawie ilości patyczków.
- zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu.
- dokończenie słów.
▪ wyodrębnianie sylab w słowach.
- zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „ba”, „pa”.
- zabawa w sklep.
- wygłaszanie słów rozpoczynających się na daną głoskę „ba”, „pa”.
▪ podział wyrazów na sylaby i wyodrębnianie głosek w sylabie, odpoznawanie sylab.
- terapeuta wypowiada grupę sylab, dziecko podnosi rękę, gdy usłyszy określoną sylabę.
- ułożyć wyrazy w porządku alfabetycznym wg pierwszych liter, przy czym pisząc je dzielić na sylaby.
▪ tworzenie wyrazów z sylab.
- składanki sylabowe.
- książeczki sylabowe.
- kończenie sylab.
▪ wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw.
- wyszukiwanie w Sali przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „b” i „p”.
- wydzielanie pierwszej głoski z nazwy obrazka.
- segregowanie obrazków na dwa rzędy, biorąc pod uwagę początkową głoskę.
- rysowanie konturów przedmiotów, których nazwy zaczynają się na „b” i „p”. (kto narysuje więcej)
▪ różnicowanie dźwięczności.
- dziecko wymawia na zmianę głoskę dźwięczną i odpowiadającą jej bezdźwięczną z zatkanymi uszami.
Dziecko powtarza odczytywane przez terapeutę zestawienia sylab np.: paba, pabo, pebe, bapa, bapo, bepe, bypy.
▪ różnicowanie głosek opozycyjnych.
- terapeuta pokazuje na tablicy obrazki przedstawiające dwa desygnaty, a dziecko nazywa je.
- terapeuta nazywa poszczególne obrazki, a dziecko nazywa je.
- różnicowanie głosek b-p w wyrazach podobnie brzmiących.
▪ wstawianie brakujących cząstek i liter w wyrazach.
▪ analiza zdania na wyrazy, sylaby i litery.
▪ wykreślanki, uzupełnianki, przestawianki, zagadki, krzyżówki, rebusy i teksty z lukami.

2. Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę wzrokową oraz orientację przestrzenną.
▪ wyszukiwanie takich samych liter i ich segregowanie.
▪ wyszukiwanie liter w tle.
▪ składanie liter z pociętych części.
▪ rozpoznawanie i nazywanie liter drukowanych wielkich ...