Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal
Data publikacji
2008-10-22
Średnia ocena
3,00
Pobrań
350

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja zawiera program korekcyjno-kompensacyjny dla ucznia gimnazjum, który posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.
 Pobierz (docx, 18,0 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO- KOMPENSACYJNYCH PRZYGOTOWANY DLA UCZNIA KL. III c GIMNAZJUM, MARIUSZA S. NA ROK SZKOLNY 2008\2009.

Plan został ułożony w oparciu o opinię Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kłobucku oraz obserwację kierowaną dziecka, jego wytwory pracy, analizę zeszytów i dokumentację zgromadzoną przez wychowawcę i pedagoga szkolnego.

CHARAKTERYSTYKA UCZNIA:

Uczeń ma znaczne trudności w nauce spowodowane:

niskim zasobem słownictwa biernego i czynnego.

deficytami spostrzegawczości wzrokowej.

zaburzeniami słuchu fonematycznego.

zaburzeniami w obrębie analizy i syntezy sylabowej.

zaburzeniami percepcji wzrokowo- słuchowo- ruchowej.

Wszystkie te deficyty mają wpływ na szybkość i efektywność nabywania wiadomości szkolnych.

CELE PLANU:

usprawnianie percepcji wzrokowej.

usprawnianie percepcji słuchowej.

usprawnianie spostrzegawczości.

wzbogacanie słownictwa czynnego i biernego.

usprawnianie słuchu fonematycznego.

ćwiczenia w pisaniu i czytaniu.

ZASADY TERAPII PEDAGOGICZNEJ:

Zasada indywidualizacji środków i metod oddziaływania.

Zasada powolnego stopniowania trudności.

Zasada korekcji zaburzeń.

Zasada kompensacji zaburzeń.

Zasada systematyczności.

Zasada ciągłości oddziaływania psychoterapeutycznego.

ĆWICZENIA:

ćwiczenia funkcji wzrokowej i orientacji przestrzennej na podstawie materiału konkretnego (obrazkowego) i abstrakcyjnego (geometrycznego i literowego- bez czytania).

dobieranie par jednakowych obrazków.

dobieranie par jednakowych figur geometrycznych.

odtwarzanie z pamięci układów elementów.

układanie obrazków według instrukcji słownej (po lewej, po prawej, na górze, na dole), wskazywanie obrazków o określonym położeniu, samodzielne określenie ich położenia.

układanie obrazków w kolejności w jakiej były układane.

układanie obrazków z części.

dobieranie części obrazka do całości.

układanie figur geometrycznych z części.

dobieranie części figury geometrycznej do całości.

układanie obrazków i kompozycji z figur geometrycznych według wzoru i z pamięci.

rysowanie kompozycji za pomocą szablonów.

uzupełnianie niedokończonych rysunków i figur geometrycznych.

rysowanie kompozycji geometrycznych według wzoru.

wyszukiwanie różnic między obrazkami.

wyszukiwanie podobieństw między obrazkami.

wyszukiwanie i dobieranie takich samych liter- bez czytania, jedynie na podstawie identyfikacji wzrokowej.

rozpoznawanie obrazków i ich elementów.

dobieranie części do całego obrazka.

Ćwiczenia doskonalące analizę i syntezę słuchową na materiale literowym.

odtwarzanie struktur rytmicznych.

odtwarzanie rytmiczne struktur przestrzennych.

tworzenie zdań ze słów podanych przez nauczyciela.

układanie zdań przez dziecko na podstawie ilości patyczków.

dopowiadanie końcówki do tej samej zgłoski.

zabawa w poszukiwanie przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną zgłoskę.

podział wyrazów na sylaby.

rozpoznawanie sylab.

układanki sylabowe.

tworzenie wyrazów z początkowych sylab.

tworzenie wyrazów z końcowych sylab.

układanie zdań z podanych sylab.

rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek.

wybieranie i segregowanie przedmiotów oraz obrazków na podstawie dźwiękowych właściwości ich nazw.

tworzenie wyrazów z podanych głosek i zamiana.

analiza zdania na wyrazy, sylaby, litery i głoski.

wykreślani, uzupełniani, przestawiani literowe i sylabowe.

rozwiązywanie zagadek.

pisanie z pamięci sylab, wyrazów i zdań ...