Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal
Data publikacji
2013-04-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
186

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przygotowany z myślą o dzieciach z opinią PP-P.
 Pobierz (doc, 73,5 KB)

Podgląd treści

PLAN ZAJĘĆ KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNYCH, PRZYGOTOWANY DLA UCZNIÓW Z OPINIAMI PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNYMI, NA ROK SZKOLNY 2012/2013.

„I zgodnie ze wskazówkami diabła stworzono szkołę.

Dziecko lubi przyrodę: umieszczono je w zamkniętych salach. Dziecko lubi wiedzieć, że jego działalność służy czemuś: zrobiono tak, żeby jego aktywność nie miała żadnego celu. Lubi się ruszać: zmuszono je do bezruchu. Lubi oglądanie i posługiwanie się różnymi przedmiotami: nauczono je obcować z ideami. Lubi pracować rękami: pozwolono mu pracować tylko mózgiem. Lubi mówić: skazano je na milczenie. Pragnęłoby rozmawiać: kazano mu uczyć się na pamięć. Chciałoby poszukiwać wiedzy: podano mu ją gotową. Pragnie odczuwać zapał: wymyślono kary”.

A.Ferriere

Zagadnienia niepowodzeń szkolnych uczniów naszej szkoły zostały szczegółowo przeanalizowane przez zespół nauczycieli i pedagoga szkolnego, zarówno od strony przyczyn, objawów, jak i możliwości ich przezwyciężania.

Zajęcia terapii pedagogicznej ukierunkowane są na korygowanie i kompensowanie zaburzeń psychoruchowego rozwoju dziecka jako jednej z istotnych przyczyn niepowodzeń szkolnych.

Przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych upatruje się w trzech głównych źródłach, tj. w uwarunkowaniach środowiskowych, dydaktyczno- wychowawczych oraz tkwiących w samych uczniach.

TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ UWARUNKOWANE ZABURZENIAMI SPOSTRZERZEŃ WZROKOWYCH

W procesie uczenia się główną rolę odgrywa spostrzeganie zmysłowe, które jest funkcją analizatorów. W skład analizatora wchodzą:

• Receptor, czyli wiązka wyspecjalizowanych w rozwoju filogenetycznym zakończeń nerwowych odpowiednio wrażliwych i czułych na działanie określonych bodźców.

• Nerwowa droga doprowadzająca.

• Korowa część analizatora, w której dokonuje się nie tylko odzwierciedlenie prostych bodźców, lecz także analiza i synteza, dzięki której jest możliwe odzwierciedlenie i w świadomości cech postrzeganych przedmiotów (wrażenia) oraz całych przedmiotów i ich znaczenia (spostrzeżenia).

W rezultacie zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej dziecko wadliwie odzwierciedla kształt liter. Istotą kształtu jest ukierunkowanie części składowych liter względem poziomu i pionu, wzajemne położenie tych części oraz kąty, łuki i okręgi wynikające z tego położenia. Dzieci z zaburzoną percepcją wzrokową mogą mieć poważne kłopoty w różnicowaniu, zapamiętywaniu i odtwarzaniu figur geometrycznych i liter. Zaburzeniom percepcji wzrokowej towarzyszy zwykle słaba pamięć wzrokowa, dlatego z trudem utrwalają się obrazy struktur graficznych wyrazów, stanowiące wzory poprawnej pisowni. Dotyczą również kierunkowego aspektu spostrzegania.

Zaburzenia percepcji wzrokowej mogą być przyczyną trudności w takich przedmiotach, jak zajęcia plastyczne (dzieci mozolnie wykonują rysunki, które są ubogie w szczegóły, mają zakłócone proporcje i stosunki przestrzenne), geografia (utrudniona orientacja na mapie), geometria (brak wyobraźni przestrzennej powoduje kłopoty w utrwalaniu wzrokowych obrazów figur, kątów i innych abstrakcyjnych elementów), języki obce.

TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ UWARUNKOWANE ZABURZENIAMI SPOSTRZEŻEŃ SŁUCHOWYCH

Dzieci z zaburzoną analizą i syntezą słuchową prawidłowo słyszą poszczególne dźwięki ...