Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Cendal
Data publikacji
2013-04-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
300

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony dla ucznia z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej (upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim).
 Pobierz (docx, 18,3 KB)

Podgląd treści

INDYWIDUALNY PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY

opracowany zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010r. W sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i odziałach ogólnodostępnych oraz integracyjnych dla PATRYKA W. na II semestr roku szkolnego 2012/2013.

INFORMACJE WYNIKAJĄCE Z ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO:

Diagnoza:

upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim

lateralizacja skrzyżowana

tempo pracy bardzo wolne

wąski zasób słownictwa i wiadomości z różnych dziedzin życia

słabe uzdolnienia arytmetyczne; słaba pamięć bezpośrednia i umiejętność uogólniania

braki i zaległości z zakresie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych i rozwiązywania przykładów z instrukcją pisemną

niski poziom spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej, wyobraźni i orientacji przestrzennej oraz sprawności grafopercepcyjnej

utrzymują się duże deficyty w obrębie funkcji słuchowych, które dotyczą analizy, syntezy i pamięci słuchowej

duże trudności w zakresie pisania (tekst czasem niemożliwy do odczytania; uczeń gubi litery, zamienia ich kolejność, pomija elementy graficzne liter, zniekształca zdania, zamienia dyktowane słowa)

trudności w czytaniu i rozumieniu tekstu

Zalecenia:

obiąć kształceniem specjalnym opartym o podstawę programową kształcenia ogólnego z dostosowaniem do potrzeb ucznia upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim

dostosować warunki egzaminu gimazjalnego do potrzeb ucznia

obiąć rewalidacją indywidualną w celu usprawniania zaburzonych funkcji rozwojowych, stymulowania ogólnego rozwoju

prowadzić zajęcia doskonalące czytanie i pisanie

udzielić pomocy psychologiczni-pedagogicznej na terenie szkoły w formie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych przeznaczonych na uzupełnianie braków w dotychczasowej wiedzy, pomoc w przyswajaniu bieżących treści edukacyjnych, utrwalanie przerobionych partii materiału

dostosować formy, metody, stosowane środki dydaktyczne do potrzeb ucznia i jego możliwości psychofizycznych

w pracy z chłopcem uwzględniać wolne tempo pracy, dać więcej czasu do namysłu

wzbogacać zakres słownictwa, wiadomości ogólnych poprzez rozmowy, opowiadania, zachęcanie do czytania książek oraz formułowania wypowiedzi w zdania logicznie powiązane

podnosić motywację i pewność siebie poprzez wzmocnienia pozytywne (nagroda, pochwała), dostrzegać niewielkie nawet postępy i zaangażowanie ucznia

wskazana jest stała współpraca na płaszczyźnie rodzice-nauczyciele, która powinna polegać na wzajemnym wsparciu oraz wymiani informacji, doświadczeń, spostrzeżeń w zakresie potrzeb ucznia i skuteczności podejmowanych działań

Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia:

Mocne strony

Słabe strony

poprawne kontakty interpersonalne z rówieśnikami, nauczycielami, integracja w grupie klasowej,

rozumie kierowane do niego polecenia i reaguje adekwatnie,

czyta w miarę poprawnie,

pracuje chętnie na zajęciach,

zna zwroty grzecznościowe, którymi posługuje się na codzień

grzeczny, kulturalny,

chętnie odpowiada na pytania, jeśli zna odpowiedź,

proste, zrozumiałe dla niego wyrazy zapisuje poprawnie , czytelnie,

w razie trudności potrafi poprosić o pomoc,

z ciekawością i zaangażowaniem pracuje na zajęciach.

zaburzenia analizy i syntezy słuchowej,

nie ...