Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KALENDARZ ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJACYCH
DO SPRAWDZIANU ZEWNĘTRZNEGO SZÓSTOKLASISTY
CZĘŚĆ 3.
GRUDZIEŃ
I TYDZIEŃ
PRZESTRZEGAM NORM
ORTOGRAFICZNYCH I INTERPUNKCYJNYCH
Ćwiczenie 1.
Wysłuchaj uważnie tekstu dyktanda czytanego przez nauczyciela. Zwróć uwagę na intonację, ton głosu nauczyciela oraz pauzy podczas dyktowania, które sugerować mogą postawienie odpowiedniego znaku interpunkcyjnego. W razie potrzeby poproś nauczyciela o powtórzenie danego fragmentu. Następnie przepisz poprawną formę dyktanda ponownie do zeszytu oraz zlicz ilość ewentualnych błędów ortograficznych. Powodzenia!
……………………………………………………………………………błędy………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypisz reguły ortograficzne, które powinnaś powtórzyć. Skorzystaj ze słownika ortograficznego.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………................................................................................................................................................................................/wypełniasz po ewaluacji działań własnych/
II TYDZIEŃ
Przeczytaj uważnie wiersz
Leopold Staff
KWIECIEŃ
Po niebie pędzi chmur konnica
I mruczą dzikie zwierzęta.
Drzew nagie szczyty gnie wichrzyca1
I zmiata kurz jak na święta.
Kwietniowa burza niecierpliwa
Spieszy krokami wielkiemi
I w pochód cały świat porywa,
Deszcz bębni marsza na ziemi.
Wszystko doboszem2
się zachwyca,
Śmieją się zmokłe dziewczęta
Po niebie pędzi chmur konnica
I mruczą dzikie zwierzęta.
Leopold Staff, Kwiecień, [w:] tenże, Szum drzew: wybór wierszy, Warszawa 1961.
1 Wichrzyca – silny, gwałtowny wiatr.
2 Dobosz – członek orkiestry grający na bębnie.
Ćwiczenie 2.
Wybierz zdjęcie, które może być ilustracją wiersza. Uzasadnij swój wybór, odwołując się do utworu Leopolda Staffa
B.
Wybieram zdjęcie
Uzasadnienie:
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
III TYDZIEŃ
Ćwiczenie 3.
Jest lato. Chcesz wysłać kartkę pocztową do bliskiej Ci osoby, by przekazać gdzie i jak spędzasz wakacje.
Napisz tę kartkę i poprawnie ją zaadresuj.
Uwaga:
Imiona, nazwiska i adres mogą być zmyślone.
………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..
………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..
………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..
………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..
………………………………………………………………………
……………………………………………………………………..
IV TYDZIEŃ
EWALUACJA DZIAŁAŃ WŁASNYCH
Dokonuję własnej oceny…
Ćwiczenie 1.
Wzór:
Był sobie raz chłopiec niegrzeczny, który się uczyć nie chciał, ponadto odznaczał się umysłowym lenistwem i żołądkową przedsiębiorczością. Ile razy na obiad się spóźnił, nowe przedstawiał usprawiedliwienie. Stwórca, zdenerwowany tak niewłaściwym postępowaniem, uczynił cud, mocą którego wszystkie życzenia owego chłopca się spełniły. Z powodu epidemii trądu wszystkie szkoły zamknięto. Potop nastąpił i cała ziemia zalana obróciła się w jeden basen kąpielowy. A że w wodzie pływało dużo produktów żywnościowych, mógł chłopiec zażerać się nieustannie. Jakże jednak marzył teraz o tym, aby osuszyć się, pójść do szkoły i nie jeść już węgorzy, pstrągów, mokrego chleba oraz jajek albatrosów. Lecz Bóg nierychliwy trzymał go w tych trudnych warunkach przez lat dziewięćdziesiąt. Dopiero starcem będąc, silnie pokręconym od reumatyzmu, podpierając się siwą brodą, chłopiec wylazł na brzeg, na którym ujrzał grób dla siebie przyszykowany.
Źródło:
Stanisław Lem, Dyktanda czyli… w jaki sposób Staszek wówczas Michasia – dziś Michała – uczył pisać bez błędów, Przedsięwzięcie Galicja Kraków 2001, przy współpracy F.U.H. Arkadiusz Wingert
Schemat oceny
Lp ...