Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Mikulska
Data publikacji
2014-03-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
190

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

KALENDARZ ĆWICZEŃ PRZYGOTOWUJĄCYCH DO SPRAWDZIANU ZEWNĘTRZNEGO SZÓSTOKLASISTY to zestaw ćwiczeń kształtujących umiejętność pisania; pisanie na temat i zgodnie z celem, przestrzeganie norm ortograficznych i interpunkcyjnych, redagowanie różnych form wypowiedzi. Kalendarz składa się z pięciu części dostępnych na portalu www.45minut.pl
 Pobierz (docx, 311,7 KB)

Podgląd treści

Kalendarz ćwiczeń

przygotowujących do sprawdzianu zewnętrznego szóstoklasisty

w zakresie pisania

CZĘŚĆ 1.

oprac.

mgr Aleksandra Mikulska

nauczyciel języka polskiego SP

WSTĘP

Realizacja ćwiczeń została rozplanowana cyklicznie, w formie kalendarza obejmującego miesiące od września do marca danego roku szkolnego.

Poszczególne ćwiczenia kształtują następujące umiejętności:

pisanie na temat i zgodnie z celem,

przestrzeganie norm ortograficznych i interpunkcyjnych,

dbałość o estetykę i formę graficzną zapisu,

znajomość różnych form wypowiedzi, w szczególności: zaproszenia, ogłoszenia, listu prywatnego, kartki pocztowej, przepisu kulinarnego, opowiadania,

stosowanie bogatego słownictwa oraz poprawnej polszczyzny.

Poszczególne ćwiczenia oparte są o treści nauczania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych przedmiotu; język polski, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

Kalendarz ćwiczeń może być realizowany w ramach art. 42 ust pkt 2 Karty Nauczyciela, tj. na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, zajęciach przygotowujących do sprawdzianu zewnętrznego lub wdrożony w roczny plan dydaktyczny treści

nauczania przedmiotu język polski w formie aneksu za zgodą dyrektora szkoły.

Ogólny schemat organizacyjny kalendarza przedstawia się w następujący sposób:

NAZWA MIESIĄCA

I TYDZIEŃ

Cele:

- kształtowanie umiejętności ortograficznych;

- utrwalanie zasad poprawnej pisowni i polszczyzny;

Zadania:

- rozwiazywanie ćwiczeń ortograficznych.

II TYDZIEŃ

Cele:

- kształtowanie umiejętności

redagowania krótszych form wypowiedzi, np.: zaproszenie, ogłoszenie, itp.,

- utrwalanie umiejętności pisania na temat i zgodnie z celem oraz normami ortograficznymi, interpunkcyjnymi

Zadania:

- wprawki; redagowanie różnych form wypowiedzi na temat.

III TYDZIEŃ

Cele:

- kształtowanie umiejętności

redagowania dłuższych form wypowiedzi, np.: list, opowiadanie twórcze, itp.,

- utrwalanie umiejętności pisania na temat i zgodnie z celem oraz normami ortograficznymi, interpunkcyjnymi

Zadania:

- redagowanie różnych form wypowiedzi na temat.

IV TYDZIEŃ

Cele:

- kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny działań własnych

Zadanie:

- ewaluacja działań własnych; uczeń sam dokonuje oceny, przyznaje sobie punkty, porównuje wyniki, wskazuje swoje słabe i mocne strony.

Ze względu na różną długość miesięcy dopuszczalna jest dowolna realizacja ćwiczeń i rezygnacja z niektórych treści, by nie zakłócić rytmu rozwiązywania kalendarza.

Źródło materiałów:

www.cke.edu.pl; formy i zestawy ćwiczeń, poleceń zawarte w Informatorze o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015

Archiwum arkuszy egzaminacyjnych;

Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2001

Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2006

Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2010

Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2011

Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-Rafałowska, Język polski. 100 dyktand, testów i zabaw, szkoła podstawowa kl. IV – VI, Langenscheidt Polska, Warszawa 2009;

Stanisław Lem, Dyktanda czyli… w jaki sposób Staszek wówczas Michasia – dziś Michała – uczył ...