Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Kalendarz ćwiczeń
przygotowujących do sprawdzianu zewnętrznego szóstoklasisty
w zakresie pisania
CZĘŚĆ 1.
oprac.
mgr Aleksandra Mikulska
nauczyciel języka polskiego SP
WSTĘP
Realizacja ćwiczeń została rozplanowana cyklicznie, w formie kalendarza obejmującego miesiące od września do marca danego roku szkolnego.
Poszczególne ćwiczenia kształtują następujące umiejętności:
pisanie na temat i zgodnie z celem,
przestrzeganie norm ortograficznych i interpunkcyjnych,
dbałość o estetykę i formę graficzną zapisu,
znajomość różnych form wypowiedzi, w szczególności: zaproszenia, ogłoszenia, listu prywatnego, kartki pocztowej, przepisu kulinarnego, opowiadania,
stosowanie bogatego słownictwa oraz poprawnej polszczyzny.
Poszczególne ćwiczenia oparte są o treści nauczania zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych przedmiotu; język polski, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dn. 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Kalendarz ćwiczeń może być realizowany w ramach art. 42 ust pkt 2 Karty Nauczyciela, tj. na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, zajęciach przygotowujących do sprawdzianu zewnętrznego lub wdrożony w roczny plan dydaktyczny treści
nauczania przedmiotu język polski w formie aneksu za zgodą dyrektora szkoły.
Ogólny schemat organizacyjny kalendarza przedstawia się w następujący sposób:
NAZWA MIESIĄCA
I TYDZIEŃ
Cele:
- kształtowanie umiejętności ortograficznych;
- utrwalanie zasad poprawnej pisowni i polszczyzny;
Zadania:
- rozwiazywanie ćwiczeń ortograficznych.
II TYDZIEŃ
Cele:
- kształtowanie umiejętności
redagowania krótszych form wypowiedzi, np.: zaproszenie, ogłoszenie, itp.,
- utrwalanie umiejętności pisania na temat i zgodnie z celem oraz normami ortograficznymi, interpunkcyjnymi
Zadania:
- wprawki; redagowanie różnych form wypowiedzi na temat.
III TYDZIEŃ
Cele:
- kształtowanie umiejętności
redagowania dłuższych form wypowiedzi, np.: list, opowiadanie twórcze, itp.,
- utrwalanie umiejętności pisania na temat i zgodnie z celem oraz normami ortograficznymi, interpunkcyjnymi
Zadania:
- redagowanie różnych form wypowiedzi na temat.
IV TYDZIEŃ
Cele:
- kształtowanie umiejętności dokonywania samooceny działań własnych
Zadanie:
- ewaluacja działań własnych; uczeń sam dokonuje oceny, przyznaje sobie punkty, porównuje wyniki, wskazuje swoje słabe i mocne strony.
Ze względu na różną długość miesięcy dopuszczalna jest dowolna realizacja ćwiczeń i rezygnacja z niektórych treści, by nie zakłócić rytmu rozwiązywania kalendarza.
Źródło materiałów:
www.cke.edu.pl; formy i zestawy ćwiczeń, poleceń zawarte w Informatorze o sprawdzianie od roku szkolnego 2014/2015
Archiwum arkuszy egzaminacyjnych;
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2001
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2006
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2010
Sprawdzian w szóstej klasie szkoły podstawowej, kwiecień 2011
Barbara Janik-Płocińska, Ewa Pawlic-Rafałowska, Język polski. 100 dyktand, testów i zabaw, szkoła podstawowa kl. IV – VI, Langenscheidt Polska, Warszawa 2009;
Stanisław Lem, Dyktanda czyli… w jaki sposób Staszek wówczas Michasia – dziś Michała – uczył ...