Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Mikulska
Data publikacji
2014-03-24
Średnia ocena
0,00
Pobrań
281

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"SZLACHETNE ZDROWIE" TO PROJEKT EDUKACYJNY O CHARAKTERZE PROFILAKTYCZNYM, którego celem jest przede wszystkim: 1.     Zwrócenie szczególnej uwagi dzieci na szeroko pojęty problem uzależnień, w tym szczególnie uzależnień od alkoholu, narkotyków, papierosów i innych substancji psychoaktywnych oraz komputera, internetu i hazardu. 2.     Rozwijanie kreatywności, zaangażowania i odpowiedzialności wśród dzieci i młodzieży w związku z zapobieganiem i ograniczeniem występowania ryzykownych zachowań.
 Pobierz (docx, 30,3 KB)

Podgląd treści

PROJEKT EDUKACYJNY

,,SZLACHETNE ZDROWIE”

DLA KLAS IV – VI

REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ

Nazwa projektu: „Szlachetne zdrowie”.

Projekt realizowany zespołowo odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu postawy odpowiedzialności za część składającą się na końcowy efekt pracy całej grupy. Realizując w grupie jakiś konkretny temat lub zadanie, uczniowie doskonalą wiele umiejętności niezbędnych podczas pracy zespołowej:

dzielenie się odpowiedzialnością za poszczególne zadania,

kulturalnej i twórczej dyskusji,

skutecznego rozwiązywania konfliktów,

podejmowania grupowych decyzji,

sprawnego komunikowania się,

dokonywania przez grupę samooceny jej pracy.

II. Cele projektu:

Cel ogólny:

1. Poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego trybu życia wolnego od nałogów i wszelkiego rodzaju używek oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej i świadomego wyboru.

Cele szczegółowe:

Zwrócenie szczególnej uwagi dzieci na szeroko pojęty problem uzależnień, w tym szczególnie uzależnień od alkoholu, narkotyków, papierosów i innych substancji psychoaktywnych oraz komputera, internetu i hazardu.

Podniesienie wśród uczniów społecznej świadomości na temat szkód powodowanych przez alkohol, narkotyki oraz inne substancje i zachowania uzależniające, w tym konsekwencji zdrowotnych szczególnie niebezpiecznych dla młodego organizmu oraz ograniczenie występowania negatywnych zjawisk będących skutkiem uzależnień.

Rozwijanie kreatywności, zaangażowania i odpowiedzialności wśród dzieci i młodzieży w związku z zapobieganiem i ograniczeniem występowania ryzykownych zachowań.

Promowanie pozytywnych postaw zdrowotnych i społecznych w kontekście profilaktyki uzależnień.

Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, podziału zadań, właściwej organizacji, sprawnego komunikowania się.

Rozwijanie aktywności twórczej w prezentacji wyników podejmowanych działań.

III. Metody i formy pracy:

Uczniowie pracują indywidualnie lub grupowo. Projekt realizowany jest z użyciem metod aktywizujących, z zachowaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie. Nauczyciel odgrywa rolę doradcy, koordynatora wspierającego młodzież, a nie osoby kontrolującej.

IV. Zadania projektu:

1. Wykorzystanie różnych działów nauczania do przygotowania prezentacji na temat zdrowego trybu życia wolnego od nałogu oraz wszelkiego rodzaju uzależnień, w tym konsekwencji z nich płynących.

2. Wykorzystanie różnych źródeł informacji:

- podręczniki szkolne,

- czasopisma, książki tematyczne,

- Internet,

- literatura piękna,

- nagrania magnetofonowe,

- materiały dostarczone przez nauczyciela.

3. Współpraca nauczycieli między przedmiotami.

4. Integracja całej społeczności klas IV – VI.

5. Prezentacja wykonanych prac: na forum klasy, na wystawie szkolnej, podczas uroczystości podsumowującej zakończenie projektu.

V. Ogólne ramy projektu – terminy wykonania – odpowiedzialni:

Czas realizacji: wrzesień - luty

Projekt zostanie ogłoszony w klasach IV – VI, po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły. Opiekunowie projektu przedstawią wychowawcom klas jego zasady i cele. Wychowawcy klas czuwają nad podziałem społeczności na grupy przygotowujące realizacje poszczególnych zadań. Zadania projektowe zostały wymyślone, opracowane i przeznaczone do realizacji przede wszystkim przez uczniów i za ich inicjatywą. Prezentacja projektu odbędzie się w styczniu podczas ...