Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT EDUKACYJNY
,,SZLACHETNE ZDROWIE”
DLA KLAS IV – VI
REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Nazwa projektu: „Szlachetne zdrowie”.
Projekt realizowany zespołowo odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu postawy odpowiedzialności za część składającą się na końcowy efekt pracy całej grupy. Realizując w grupie jakiś konkretny temat lub zadanie, uczniowie doskonalą wiele umiejętności niezbędnych podczas pracy zespołowej:
dzielenie się odpowiedzialnością za poszczególne zadania,
kulturalnej i twórczej dyskusji,
skutecznego rozwiązywania konfliktów,
podejmowania grupowych decyzji,
sprawnego komunikowania się,
dokonywania przez grupę samooceny jej pracy.
II. Cele projektu:
Cel ogólny:
1. Poszerzenie wiedzy dotyczącej zdrowego trybu życia wolnego od nałogów i wszelkiego rodzaju używek oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do utrzymania zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej i świadomego wyboru.
Cele szczegółowe:
Zwrócenie szczególnej uwagi dzieci na szeroko pojęty problem uzależnień, w tym szczególnie uzależnień od alkoholu, narkotyków, papierosów i innych substancji psychoaktywnych oraz komputera, internetu i hazardu.
Podniesienie wśród uczniów społecznej świadomości na temat szkód powodowanych przez alkohol, narkotyki oraz inne substancje i zachowania uzależniające, w tym konsekwencji zdrowotnych szczególnie niebezpiecznych dla młodego organizmu oraz ograniczenie występowania negatywnych zjawisk będących skutkiem uzależnień.
Rozwijanie kreatywności, zaangażowania i odpowiedzialności wśród dzieci i młodzieży w związku z zapobieganiem i ograniczeniem występowania ryzykownych zachowań.
Promowanie pozytywnych postaw zdrowotnych i społecznych w kontekście profilaktyki uzależnień.
Doskonalenie umiejętności pracy w grupie, podziału zadań, właściwej organizacji, sprawnego komunikowania się.
Rozwijanie aktywności twórczej w prezentacji wyników podejmowanych działań.
III. Metody i formy pracy:
Uczniowie pracują indywidualnie lub grupowo. Projekt realizowany jest z użyciem metod aktywizujących, z zachowaniem cyklu uczenia się przez doświadczanie. Nauczyciel odgrywa rolę doradcy, koordynatora wspierającego młodzież, a nie osoby kontrolującej.
IV. Zadania projektu:
1. Wykorzystanie różnych działów nauczania do przygotowania prezentacji na temat zdrowego trybu życia wolnego od nałogu oraz wszelkiego rodzaju uzależnień, w tym konsekwencji z nich płynących.
2. Wykorzystanie różnych źródeł informacji:
- podręczniki szkolne,
- czasopisma, książki tematyczne,
- Internet,
- literatura piękna,
- nagrania magnetofonowe,
- materiały dostarczone przez nauczyciela.
3. Współpraca nauczycieli między przedmiotami.
4. Integracja całej społeczności klas IV – VI.
5. Prezentacja wykonanych prac: na forum klasy, na wystawie szkolnej, podczas uroczystości podsumowującej zakończenie projektu.
V. Ogólne ramy projektu – terminy wykonania – odpowiedzialni:
Czas realizacji: wrzesień - luty
Projekt zostanie ogłoszony w klasach IV – VI, po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły. Opiekunowie projektu przedstawią wychowawcom klas jego zasady i cele. Wychowawcy klas czuwają nad podziałem społeczności na grupy przygotowujące realizacje poszczególnych zadań. Zadania projektowe zostały wymyślone, opracowane i przeznaczone do realizacji przede wszystkim przez uczniów i za ich inicjatywą. Prezentacja projektu odbędzie się w styczniu podczas ...