Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Uczeń konstruktorem kątów i odkrywcą wzorów
na obliczanie wysokości górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi
w południe pierwszych dni czterech pór roku
Część 1. Wstęp, procedury
Jednym z celów II-go i III-ego etapu edukacji jest wprowadzenie uczniów (przez ich samodzielność myślenia i działania) w świat wiedzy naukowej.
Zasadniczym celem dydaktyczno-wychowawczym przyrody i geografii jest:
budzenie zainteresowań przestrzenią przyrodniczą – geograficzną,
kształtowanie gotowości uczestniczenia w rozwiązywaniu problemów,
uświadomienie wartości płynących z wiedzy przyrodniczej – geograficznej dla współżycia człowieka z przyrodą,
przyswojenie podstawowych informacji służących osiągnięciu powyższych celów.
Istotnym zadaniem szkoły i nauczyciela jest stwarzanie uczniowi sprzyjających warunków do:
korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy przyrodniczej – geograficznej,
uczenia się być dociekliwym, refleksyjnym, krytycznym, chętnym do działania,
kształtowania postawy szacunku dla przyrody.
Treści przedmiotów przyroda i geografia przewidują tematykę: Ruchy Ziemi: Ziemia w Układzie Słonecznym; ruch obrotowy i obiegowy; następstwa ruchów Ziemi (II etap edukacyjny). Ziemia we Wszechświecie: Ziemia, jako planeta, następstwa ruchów Ziemi, ciała niebieskie, Układ Słoneczny, budowa Wszechświata (III etap edukacyjny).
Programy tych przedmiotów proponują uczniowi (między innymi) wiedzę w zakresie identyfikowania zjawisk i procesów w przestrzeni geograficznej, ich zróżnicowania i zależności oraz ich uwarunkowań i konsekwencji, umiejętności prowadzenia obserwacji, pomiarów, analiz, wykonywania obliczeń matematycznych, stawiania pytań, formułowania hipotez oraz proponowania rozwiązań problemów dotyczących środowiska geograficznego, postawy rozpoznawania swoich predyspozycji, talentów oraz rozwijanie pasji i zainteresowań geograficznych a także łączenia racjonalności naukowej z refleksją nad pięknem i harmonią świata przyrody.
Świadomie w tym miejscu nie precyzuję celów edukacyjnych formułowanych w postaci, co uczeń powinien poznać, rozumieć, umieć. Uważam, że (po zapoznaniu się z zaprezentowanymi niżej ćwiczeniami) każdy nauczyciel łatwo wytypuje szczegółowe cele dostosowane do własnych potrzeb edukacyjnych i wychowawczych.
Przedstawiam środek dydaktyczny w postaci rysunku z pomocą, którego uczeń (animując sytuacje i wykonując ćwiczenia interaktywne) staje się konstruktorem kątów, twórcą wyrażeń algebraicznych, odkrywcą wzorów i oblicza wysokość górowania Słońca nad horyzontem dowolnych punktów na Ziemi w południe pierwszych dni czterech pór roku.
Zaprezentowana pomoc – rysunek opracowany jest w „wordzie” i do konstrukcji, animacji, interaktywności wykorzystuje się różne narzędzia tego programu np.: zaznaczanie, kopiowanie, wklejanie, wstawiane, przenoszenie, formatowanie, i inne.
Konstruowanie kątów i odkrywanie wzorów na obliczanie kąta padania promieni słonecznych w południe.
Każde ćwiczenie to – kierowana przez nauczyciela – samodzielna praca ucznia, której efektem jest: konstrukcja i oznaczenie odpowiednich kątów, zapisanie właściwego wyrażenia algebraicznego, odkrycie wzoru na obliczenie kąta padania promieni słonecznych w południe wybranego miejsca na Ziemi w pierwszym dniu jednej z pór roku.
Proponuję następującą kolejność czynności:
poprowadź promień słoneczny zenitalny ...