Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Część 5-A. Ćwiczenia – pierwszy dzień lata i zimy
Na przykładzie dwóch ćwiczeń z części 4 uczeń szybko zauważa, że oświetlenie Ziemi i kąty padania promieni słonecznych w południe pierwszych dni wiosny i jesieni są podobne – w zakresie konstrukcji i wzorów obliczeniowych także.
Czy tak jest w pierwszych dniach lata? Kolejne 2 ćwiczenia przeprowadzamy dla szerokości geograficznych poza zwrotnikami i między zwrotnikami na obu półkulach. Tym razem ustawiamy oś ziemi na kropkę w dacie 22.06
Ćwiczenie 3/1
22.06 – lato, na szerokości geograficznej (ф) np. 400 N – zima na półkuli S
Jestem pewien, że uczeń pod kierunkiem nauczyciela rozwiąże problem i prawidłowo rozmieści odpowiednie kąty, ustali między nimi zależności, opracuje końcowy wzór, obliczy wartość α, gdzie ф = 400 N, a 1 = 23,50.
Twierdzę, że uczeń szybko odkrywa (wiedząc, że 1 = 23,50 zaś ф = 400 N):
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (ф – 1)
α = 900 – X, więc α = 900 – (ф – 1) i dalej α = 900 – ф + 1
Wzór: α = 900 – ф + 23,50
α = 900 – 400 + 23,50 = 73,50
Ćwiczenie 3/2
22.06 – lato, na szerokości geograficznej (ф) np. 100 N – zima na półkuli S
Działania ucznia pod kierunkiem nauczyciela przebiegają podobnie, a ich efektem jest prawidłowa konstrukcja kątów i poprawny wzór dla tej pory roku.
Oś ziemi ustawiona jest nadal na kropkę w dacie 22.06, ale nasz punkt znajduje się między Równikiem a Zwrotnikiem Raka, czyli na półkuli N
Twierdzę, że uczeń szybko odkrywa (wiedząc, że 1 = 23,50 zaś ф = 100 N):
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (1 – ф)
α = 900 – X, więc α = 900 – (1 – ф) i dalej α = 900 – 1 + ф
Wzór: α = 900 – 23,50 + ф
α = 900 – 23,50 + 100 = 76,50
Opracowanie: Dariusz Łuszczyk