Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Część 6-B. Ćwiczenia – pierwszy dzień zimy i lata
Ustawiamy oś ziemi na kropce w dacie 22.12. Tym razem na półkuli N rozpoczyna się zima, a na półkuli S lato. Kolejne dwa ćwiczenia pozwolą uczniowi zaprezentować: zależności między kątami w różnych punktach ziemi w pierwszym dniu zimy, wzór na obliczanie kąta padania promieni słonecznych, obliczenia wartości tego kąta. Nasz punkt znajduje się na szerokości geograficznej 100 S.
Ćwiczenie 4/3
22.12 – lato, na szerokości geograficznej (ф) np. 100 S – zima na półkuli N
Nasz punkt znajduje się tym razem między Równikiem a Zwrotnikiem Koziorożca, na szerokości geograficznej 100 S, gdzie zaczyna się lato.
Prawidłowa konstrukcja kątów, wiedza, że 1 = 23,50 zaś ф = 100 S pozwala uczniowi odkryć zależności między kątami, zapisać wzór w postaci wyrażenia algebraicznego, obliczyć poszukiwany kąt:
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (1 – ф)
α = 900 – X, więc α = 900 – (1 – ф) i dalej α = 900 – 1 + ф
Wzór: α = 900 – 23,50 + ф
α = 900 – 23,50 + 100 = 76,50
Ćwiczenie 4/4
22.12 – lato, na szerokości geograficznej (ф) np. 500 S – zima na półkuli N
W ostatnim ćwiczeniu oś ziemi nadal na kropce w dacie 22.12. Jesteśmy na szerokości 500 półkuli S, gdzie zaczęło się lato,
Prawidłowa konstrukcja kątów, wiedza, że 1 = 23,50 zaś ф = 500 S pozwala uczniowi odkryć zależności między kątami, zapisać wzór w postaci wyrażenia algebraicznego, obliczyć poszukiwany kąt:
X = X, (jako kąty odpowiadające) = (ф – 1)
α = 900 – X, więc α = 900 – (ф – 1) i dalej α = 900 – ф + 1
Wzór: α = 900 – ф + 23,50
α = 900 – 500 + 23,50 = 63,50
Opracowanie: Dariusz Łuszczyk