Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dariusz Łuszczyk
Czynniki geograficzne kształtujące klimat Ziemi.
2. Jak na klimat wpływa krążenie powietrza – stałe wiatry Ziemi?
Podstawa programowa kształcenia ogólnego wskazuje, iż głównym zadaniem nauczyciela jest
umożliwianie uczniom poznawania świata w jego jedności i złożoności.
Nauczanie w szkole ma zachować logiczne proporcje między poznawaniem wiadomości, opanowa-
niem umiejętności, nabywaniem zasadnych postaw.
Uczeń powinien mieć szansę:
rzetelnie opanować treści;
prowadzić poszukiwania badawcze;
na satysfakcję ze zrozumienia problemu;
poczuć odpowiedzialność za siebie i środowisko.
Wspomniana wyżej podstawa programowa ukazuje świat w rozbiciu na poszczególne dyscypliny
wiedzy. Jednym z przedmiotów jest geografia. Zadaniem nauczyciela tego przedmiotu jest wprowa-
dzenie uczniów w świat naukowej wiedzy geograficznej przez stwarzanie warunków do:
korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy geograficznej;
własnej obserwacji zjawisk geograficznych;
prezentowania postaw kreatywnych w procesie gromadzenia wiedzy i zdobywania umiejętno-
ści;
uczenia się czynnego, dociekliwego, refleksyjnego, krytycznego;
kształtowania postawy szacunku dla przyrody.
Podstawa programowa II i III etapu edukacji, wynikające z niej programy nauczania przyrody
oraz geografii w szkole podstawowej i ponadpodstawowych przewidują treści przedmiotu i zakłada-
ją ich realizację w odpowiednich klasach. Podział wspomnianych treści nauczania przewiduje, między
innymi, zajęcia na temat:
Krajobrazy świata (klasa V SP – część 4).
Ruchy Ziemi (klasa VI SP – część 5).
Atmosfera (klasa I LO – część 3).
Zaprezentowany scenariusz jest drugim z cyklu: „Czynniki geograficzne kształtujące klimat Zie-
mi”.
1. Cele
a) Wiadomości
Uczeń potrafi:
omówić przyczyny i skutki cyrkulacji powietrza (zachowanie powietrza ciepłego i zimnego, ci-
śnienie atmosferyczne, wyż, niż, wiatr, jego kierunek oraz skutki działania);
uzasadnić rozmieszczenie głównych – stałych wiatrów Ziemi;
odkryć zależność niektórych składników klimatu od rozkładu stałych wiatrów Ziemi.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
posługiwać się różnymi źródłami wiedzy geograficznej;
prezentować w sposób graficzny obraz treści geograficznych;
przewidzieć skutki działania stałych wiatrów z określonych kierunków.
c) Postawa
Nauczyciel stwarza uczniom warunki do:
dostrzegania walorów dobrze zorganizowanej pracy;
uczenia się być dociekliwym.
2. Metoda i forma pracy
Analiza, ćwiczenia, działanie, poszukiwanie, praktyka i tą drogą indywidualne przyswajanie, prze-
żywanie i odkrywanie.
3. Środki dydaktyczne
Ścienna mapa klimatyczna świata, tematyczne mapy w posiadanym atlasie, zasadne teksty, mapki,
obrazy w podręczniku, zeszyt przedmiotowy, przyrządy kreślarskie (ołówek, ołówki kolorowe, linij-
ka, gumka, klej), schemat ogólnej cyrkulacji powietrza (zał. 1), tematyczne zasoby internetu.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przeprowadzenie czynności organizacyjno – porządkowo – sprawdzających (dyżurni, asystenci
przedmiotowi, nauczyciel):
zapraszają uczniów do uporządkowania i zajęcia miejsc pracy dydaktycznej;
sprawdzają obecność;
weryfikują stan i rozmieszczenie środków dydaktycznych;
zaopatrują uczniów w schemat ogólnej cyrkulacji powietrza (zał. 1).
Przypomnienie i utrwalenie drogą dyskusji ...