Dodaj publikację
Autor
Dariusz Łuszczyk
Data publikacji
2020-01-19
Średnia ocena
0,00
Pobrań
37

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opisane niżej zajęcie edukacyjno-wychowawcze jest szóstą lekcją z siedmioczęściowego cyklu Czynniki geograficzne kształtujące klimat Ziemi. 6. Jak na klimat wpływa ukształtowanie powierzchni?
 Pobierz (pdf, 411,6 KB)

Podgląd treści

Łuszczyk Dariusz
Czynniki geograficzne kształtujące klimat na Ziemi
6.

Jak na klimat wpływa ukształtowanie powierzchni?

Kilimandżaro to pokryta śniegiem góra, wysokości 19 710 stóp, o której powiadają, że jest najwyższa w
Afryce. Szczyt zachodni znany jest pod nazwą „Ngaje Ngai”, czyli Dom Boga. Tuż pod zachodnim szczytem
leży wyschnięty i zamarznięty szkielet lamparta. Nikt nie potrafił dotąd wytłumaczyć, czego mógł szukać
lampart na tak wielkiej wysokości1.

Marek Kamiński polski polarnik, podróżnik, żeglarz, pisarz, fotograf, przedsiębiorca. Pierwszy i jedyny

człowiek na świecie, który zdobył oba bieguny Ziemi w ciągu jednego roku bez pomocy z zewnątrz.

O wejściu na najwyższą górę Afryki myślał od czasu, gdy w dzieciństwie przeczytał książkę Ernesta
Hemingwaya „Śniegi Kilimandżaro”. Udało się to dopiero w 1998 roku, gdy stanął na szczycie w
towarzystwie Leszka Cichego – zimowego zdobywcy Mount Everestu. Wtedy mówił i pisał: „W końcu
jednak wylądowaliśmy na Kilimanjaro International Airport i rozpoczęliśmy marsz w kierunku Uhuru Peak
- najwyższego miejsca na kraterze wulkanu Kilimandżaro. Droga miała poprowadzić nas przez las
tropikalny, step, aż do lodowca w górnej części masywu. Nie szła bezpośrednio na szczyt, lecz okrążała
wulkan, dając szansę oglądania go z różnych stron”2.

Kilimandżaro – góra w Tanzanii, leżąca przy granicy z Kenią. Jest najwyższą górą Afryki i jednym z
najwyższych samotnych masywów. Masyw znajduje się zaledwie 400 km na południe od równika,
jednakże jego szczyty od tysiącleci pokryte są czapą lodowca. Podczas wędrówek na górę można poznać
wszystkie piętra roślinności Afryki, rozpoczynając od deszczowych lasów równikowych, poprzez
wrzosowiska, pustynię, tundrę po leżący na szczycie śnieg. Pomimo upałów panujących u stóp
Kilimandżaro, temperatura bliżej szczytu drastycznie spada i zmarzniętym zdobywcom nie pomaga nawet
słońce. Na tej wysokości musi być zimno3!

Powyższe cytaty dowodzą, że Ziemia, jej przyroda i zjawiska w niej zachodzące są fascynujące.
Poniżej zaprezentowane zajęcie edukacyjno – wychowawcze (szóste z cyklu Czynniki geograficzne
kształtujące klimat na Ziemi. 6. Jak na klimat wpływa ukształtowanie powierzchni?) pozwoli uczniom
wykorzystać posiadaną oraz zdobytą wiedzę geograficzną i uzasadnić wpływ ukształtowania powierzchni
na rozkład składników pogody i klimatu. Uczniowie muszą być jednak pewni, że potrafią

• korzystać z różnych źródeł informacji geograficznej;
• wyjaśniać zjawiska, procesy, związki i zależności w przyrodzie;
• stosować wiedzę w praktyce;
• badać, analizować i odkrywać.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń potrafi:

➢ definiować pojęcia: masyw górski, szczyt, linia wiecznego śniegu, lodowiec, klimat górski;
➢ wskazać przyczyny i skutki zmian składników klimatu wraz ze wzrostem wysokości;
➢ uzasadnić wpływ orientacji geograficznej wysokich gór na klimat Ziemi;
➢ odkryć zależność między ukształtowaniem powierzchni a ...